Buka menu utama

Perubahan

55 bait ditambah ,  3 bulan lalu
Kemas kini.
|-
| '''[[Kerajaan]]'''<br />&nbsp;–[[ketua negeri dari Gabon|Presiden]]<br />&nbsp;–[[Ketua kerajaan dari Gabon|Perdana Menteri]]<br />
| [[Republik]]<br />&nbsp;[[Ali Bongo Ondimba]]<br />&nbsp;[[PaulJulien BiyoghéNkoghe MbaBekale]]
|-
| '''[[Kemerdekaan]]'''<br />&nbsp;– dari [[Perancis]]
|-
| '''[[Kawasan]]'''<br />&nbsp;– Jumlah<br /><br />&nbsp;– Air (%)
| <br />&nbsp;[[1 E12 m²|267,668 km²]]<br />103,347 b psg <br />&nbsp;tidak penting3.76%
|-
| '''[[Populasi]]'''<br />&nbsp;– anggaran Julai 2005<br />&nbsp;– [[Kepadatan]]<br />&nbsp;
|}
 
Republik Gabon adalah sebuah negara di Afrika bahagian barat yang hari kemerdekaannya sama dengan [[Indonesia]]. Gabon memiliki kekayaan mineral cukup banyak sedangkan jumlah penduduknya relatif kecil. Kerana kandungan buminya, Gabon dikenali sebagai salah satu negara kaya di Afrika. Gabon bersempadan dengan Guinea Khatulistiwa dan Cameroon di utara dan Republik Congo di barat dan selatan. Luas wilayahnya hampir sama dengan dua kali luas Provinsi Kalimantan Tengah.
 
 
Penduduk asli Gabon adalah orang kerdil, yang sudah banyak diserap ke dalam suku Bantu ketika mereka berhijrah.
Pada abad ke-15, bangsa Eropah pertama tiba. Nama Gabon berasal daripada "Gabão", yang dalam bahasa Portugis bermaksud "mantle", berkaitan dengan bentuk muara sungai Komo berhampiran Libreville. Peneroka Pierre Savorgnan de Brazza dari Perancis memimpin misi pertama ke Gabon dan Congo pada tahun 1875. Ia mendirikan bandar Franceville, dan kemudian menjadi gabenor kolonial. Beberapa kumpulan Bantu tinggal di kawasan yang kini menjadi Gabon ketika Perancis mendudukinya pada tahun 1885.
Pada tahun 1910, Gabon menjadi 1 dari 4 wilayah Afrika Khatulistiwa Perancis, persekutuan yang berlangsung sehingga tahun 1959. Wilayah ini merdeka pada tarikh 17 Ogos 1960. Presiden pertama adalah [[Léon mM'ba]] yang dipilih tahun 1961, dengan Omar Bongo Ondimba sebagai WapresTimbalan Presiden. Kepentingan Perancis amat menentukan dalam kepimpinan di Gabon selepas merdeka; kepentingan penebangan Perancis melimpahkan dana untuk kempen pemilihan mM'ba, 'evolué' dari kawasan pesisir.
Setelah naiknya Gabriel Leon mM'ba ke puncak kuasa, akhbar ditekan, demonstrasi politik dilarang, kebebasan bersuara disekat, ParPol lain dikeluarkan secara berperingkat dari kekuasaan dan perlembagaan berubah dengan tuntutan Perancis untuk memberi kuasa di presiden, jawatan yang diduduki Leon mM'ba sendiri. Namun, apabila Gabriel Léon mM'ba membubarkan Majlis Nasional pada bulan Januari 1964 untuk membentuk kuasa 1 parti, rampasan kuasa tentera muncul untuk mendepaknya dari kekuasaan dan memulihkan demokrasi berparlimen. Zaman kediktatoran mM'ba dikenali sebagai "Kepentingan Perancis" yang kemudian secara ketara menjadi nyata ketika perajurit terjung payung Perancis terbang dalam masa 24 jam untuk mengembalikannya ke puncak kuasa.
Setelah pertempuran beberapa hari, rampasan kuasa itu berakhir dan pembangkang dipenjara tanpa menghiraukan protes dan keributan yang meluas. Kerajaan Perancis tidak gentar akan kecaman antarabangsa dan paralayang tetap di Camp de Gaulle, di luar ibu kota Gabon. Ketika mM'ba meninggal pada tahun 1967, Bongo menggantikannya sebagai presiden, dan terus menjadi ketua negarapresiden sehingga kematiannya pada tahun 2009, memenangi setiap pilihan raya dengan suaraundi majoriti.
 
 
== Politik dan Kerajaan ==
 
Gabon bersistem presiden. Presiden pertama Gabon adalah Léon KakM'Ba. Presiden ke-2 adalah Omar Bongo Ondimba yang sudah berkuasa sejak tahun 1967 hingga kematiannya pada tahun 2009. Antara tahun 1968- hingga 1990, kekuasaannya berdasarkan pada sistem parti tunggal, [[Parti DemokrasiDemokratik Gabon PDG)]]. Setelah kekacauan politik yang melanda sebahagian besar Afrika selepas dirobohkannya Tembok Berlin, Bongo menukar haluan ke multipartai[[Sistem berbilang parti|berbilang parti]] sejak tahun 1990.
 
== Perjanjian antarabangsa ==
 
Gabon menandatangani konvensyen tahun 1951 berkaitan dengan status pelarian, protokol tahun 1967, dan konvensyen tahun 1969 yang menetapkan segi khusus mengenai permasalahan pelarian di Afrika.
 
== DaerahWilayah ==
Gabon dibahagikan kepada sembilan wilayah dan dibahagi lagi menjadi 3750 jabatan.
 
Ini senarai wilayah:
Pengguna awanama