Feriz Omar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 6:
| children = 1
}}
'''Feriz Omar''' (dilahirkan pada 3 April 1971) merupakan seorang aktivisahli Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO)koperat dan ahli perbankan pelaburan<ref name=":9">https://www.nst.com.my/news/2015/09/no-hidden-agenda</ref> serta aktivis Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dan yang dikenali di [[Malaysia]]. PadaBeliau masaadalah ini,{{Bila}}Pengasas beliau memegang jawatandan Presiden dalam [[Prowaris|Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris)]]. Beliau juga ialah pengasasPengarah dan pengarahUrusan firma Feriz Omar & Partners (Strategists & Advisors) dan pengasasPengasas & pengarahPengarah urusan SyarikatUrusan Jentayu Danaraksa Sdn. Bhd. Beliau juga merupakan graduan Ijazah Pengajian Gabungan Perakaunan dan Kewangan dengan Kepujian dari [[De Montfort University]] (DMU).<ref>https://themalaysianreserve.com/2017/03/31/little-known-jentayu-awaits-khazanahs-reaction-to-its-offer/</ref> dalam Ijazah Pengajian Perakaunan dan Kewangan.
 
BeliauDalam perjalanan hidup sebagai ahli koperat, beliau terkenal dengan keberaniannya bersama kumpulannya daripada Jentayu Danaraksa Sdn Bhd melawan [[Khazanah Nasional|Khazanah Nasional Berhad]] berhubung rancangan penstrukturan semula [[Malaysia Airlines|Sistem Penerbangan Malaysia (MAS)]] pada tahun 2014.<ref name=":1">http://www.theedgemarkets.com/article/jentayu-has-big-plans-mas-says-funding-secured</ref>
 
Sebagai aktivis NGO, Feriz adalah pemimpin akar umbi yang paling lantang dalam perjuangan untuk agenda Melayu dan Islam, antara lain dalam isu MRR2 menentang Dato' Seri Samy Vellu dan isu Pembangunan Iskandar Malaysia.
 
== Kehidupan awal, keluarga dan pendidikan ==
Baris 15 ⟶ 17:
Feriz Omar ialah orang Melayu Bugis{{Fakta}} yang dilahirkan dan dibesarkan di [[Johor Bahru]], [[Johor]], Malaysia.<ref name=":02">{{Cite web|url=https://www.linkedin.com/in/feriz-omar-6694a8169/|title=Feriz Omar|last=Omar|first=Feriz|date=|website=https://www.linkedin.com/in/feriz-omar-6694a8169/|archive-url=|archive-date=|dead-url=|access-date=}}</ref> Beliau ialah anak bongsu daripada dua adik-beradik. Beliau dibesarkan oleh ibunya keseorangan sejak keluarganya kehilangan ayah ketika berusia empat tahun.
 
=== Pendidikan rendahRendah dan menengahMenengah ===
Feriz mendapat pendidikan sekolah rendah di [[Sekolah AgamaTemengong RakyatAbdul MaahadRahman Johor(1)]] dan [[Sekolah TemengongAgama AbdulRakyat RahmanMaahad (1)Johor]]. Selepas itu, beliau mengikuti pengajiannya di [[Maktab Sultan Abu Bakar|English College]], Johor Bahru (juga dikenali sebagai Maktab Sultan Abu Bakar (MSAB)) di Johor Bahru.
 
=== Pendidikan tinggiTinggi (universitiUniversiti) ===
Pada tahun 1988, Feriz telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam [[Sijil Pelajaran Malaysia|Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)]] yang melayakkan beliau mendapat tawaran untuk meneruskan pengajiannya dalam Kejuruteraan Kimia dan juga Sains Politik di [[Perancis]]. Walau bagaimanapun, oleh kerana beliau tidak mahu meninggalkan ibunya di Malaysia, beliau kemudiannya menerima tawaran untuk meneruskan pengajiannya ke universiti tempatan iaitu [[Universiti Teknologi MARA|Institut Teknologi MARA]] (kini UiTM) untuk pengajian diploma pertama beliau didalamdi dalam Diploma Perakaunan dari tahun 1989 hingga 1991. Feriz kemudiannya menerima tawaran untuk ke De Montfort University, [[Leicester]], [[United Kingdom]](juga untukdikenali melengkapkansebagai IjazahLeicester SarjanaPolytechnic, MudaUK) dalam PengajianIjazah Gabungan,Sarjana Muda Perakaunan dan Kewangan. Kemudian pada tahun 1996, beliau menyempurnakan Persijilanpersijilan Profesional Akauntan Bertauliah (ACCA) di [[Emile Woolf College]], [[London]], United Kingdom.
 
== Kerjaya dan pengalamanPengalaman profesionalProfesional ==
Feriz juga telah diamanahkan dengan beberapa kedudukan penting dalam [[Pertubuhan bukan kerajaan|Organisasi Bukan Kerajaan (NGO)]] seperti:-
 
# Penasihat dan Pegawai Khas kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia (2009 - 2013).
# Ahli Jawatankuasa PeperanganTertinggi PsikologiPerang -Saraf Gerak Saraf Kebangsaan di Majlis Keselamatan Negara, JPM, Putrajaya (2009 - 2013).
# Cendekiawan kepada Persatuan Pelajar Melayu Malaysia (Gabungan Pelajar Melayu SeMalaysia - GPMS)
# Pemegang Amanah Sumpah Gayong, Pertubuhan Seni Silat Gayong Malaysia dan Sedunia (PSSGM).
# Penasihat kepada Persatuan NGO Pewaris Malaysia
# PenasihatCendekiawan kepada Persatuan PenyatuanGabungan PertahananPelajar Melayu MalaysiaSeMalaysia (PPPMMGPMS).
# PerundingPenasihat kepada Persatuan NGO, MalaysiaPewaris (GNM)Malaysia.
# Penasihat kepada Persatuan NGOPenyatuan PewarisPembelaan Melayu Malaysia (PPPMM).
# Majlis Fisabilillah Kebangsaan Kanda Long (Majlis Fisabilillah Kebangsaan)
# Perunding kepada Barisan NGO Malaysia (BN Malaysia).
# Majlis Fisabilillah Kebangsaan Kanda Long Malaysia (Majlis Fisabilillah Kebangsaan)
 
== Pengiktirafan dan pendedahanPendedahan profesionalProfesional ==
Feriz Omar menerima pelbagai pengiktirafan sepanjang perjalanannya bermula dari zaman belajar sehinggalah sekarang. Beliau masih lagi aktif dalam memajukan dan memperbaiki dirinya dalam bidang yang diminati dan juga tidak pernah lupa melibatkan diri dalam menjalankan kerja-kerja komuniti dan juga kerja amal pada masa yang sama.
 
=== Pengiktirafan tertinggiTertinggi ===
 
Semasa beliau masih seorang pelajar, beliau melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pelajar di Universiti De Montfort, olehUnited keranaKingdom. ituDi atas keaktifan beliau, beliau menjadi salah seorang ketua pelajar Malaysia yang dipilih untuk mewakili Kepimpinan Pelajar Malaysia dan Antarabangsa dalam menyertai pertemuan diraja dengan [[Ratu Elizabeth II]] dari England sebagai Ketua Pelajar Malaysia. Penglibatan beliau berada dalam pertemuan ini adalah untuk membincangkan isu-isu politik dan ekonomi dunia pada tahun 1994.
 
Feriz juga merupakan Pegawai Khas kepada Timbalan Perdana Menteri Malaysia,<ref name=":9" /><ref>http://www.tpm.com.my/mg/ne_pr.php?id=15</ref> Ketua Sumpah Anak Gayong di Majlis Gayong Perdana Malaysia Sedunia 2012 serta Penyandang Mahkota Seri Relang Pelangi Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) yang disandang oleh YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Imam Khalifah Agong pada 10 Februari 2012.
 
=== Pendedahan profesionalProfesional dan mediaMedia ===
Bermula dengan pendedahan awal perakaunan di KPMG Johor Bahru dalam bidang audit dan percukaian, Feriz mengembangkan pengalamannya dalam bidang yang amat diminatinya yakni, perbankan pelaburan.
 
 
Feriz diberi peluang untuk menyatakan dan menerbitkan ideologinya secara terbuka di media. Dengan mengguna pakai pengalaman beliau bertahun-tahun dari pelbagai pendedahan. Beliau pengalaman pendadahan beliau bagi mendidik masyarakat untuk menjadi lebih produktif dan menggalakkan mereka untuk berfikiran lebih dinamik bagi menilai sesuatu perkara tertentu. Beliau percaya melalui pendedahan ini, ia dapat menjangkau individu dan memberi impak positif kepada mereka. Feriz mendapat pendedahan profesional dan pendedahan media sebagai: