Insurans: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mnrmy (bincang | sumb.)
Penerangan Kaedah Awal bagaimana terciptanya konsep insurans
Mnrmy (bincang | sumb.)
Baris 15:
Tempoh atau berlakunya kerugian mesti pasti.
 
'''Kadar kerugian mestilah boleh dijangka''': Agar dapat menetapkan premium (harga) yang menjamin mestilah mampu menganggar risiko dengan tepat. Sekiranya perlindungan itu unik, pemegang insuran akan membayar premium tinggi yang lebih seimbang. [[Lloyd's of London]] seringkali menerima perlindungan unik. (contoh., memberi perlindungan insurans kaki [[Tina Turner]])
 
'''Kerugian mesti ''boleh dijangka'' pada tahap makro''': Pengeluar insurans perlu tahu berapa banyak mereka perlu bayar apabila kejadian yang dilindung berlaku. Kebanyakan jenis insurans mempunyai tahap maksima bayaran, tetapi bukan semuanya ada, terutama [[insurans kesihatan]].
 
'''Kerugian mestilah banyak''': Prinsip perundangan ''[[De minimis]]'' menetapkan bahawa perkara remeh tidak dilindungi. Tambahan lagi, pengambil insurans yang rational (''rational insurance'') menggunakan insuran sedia ada apabila [[kos transaksi]] menetapkan bahawa mengisi tuntutan adalah tidak masuk akal.
 
'''Kerugian mestilah bukannya melapetaka''': Sekiranya pengeluar insurans muflis (''insolvent''), ia tidak akan mampu membuat pembayaran kepada pengambil insurans. Di Amerika Syarikat, terdapat sistem Jaminan Dana yang kurang diketahui ramai untuk melindungi mereka yang syarikat insurans telah menjadi muflis. [http://www.ncigf.org] Program ini dijendalikan oleh National Association of Insurance Commissioners (NAIC). [http://www.naic.org/]
 
== Jaminan ganti rugi (''Idemiti'') ==