Libreto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
k minor edit
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
pautan opereta
Baris 1:
{{Portal Muzik Klasikal}}
[[Imej:Antonio Ghislanzoni.jpg|thumb|Antonio Ghislanzoni, libretis Itali terkemuka abad ke-19]]
'''''Libreto''''' ialah teks yang digunakan dalam karya muzik lanjutan seperti "skrip" lakonan dan gubahan muzik untuk [[opera]], [[opereta]], masque, [[oratorio]] suci atau [[oratorio]] sekular , [[kantata]], karya drama muzikal dan juga balet. Istilah libreto juga kadangkala digunakan untuk merujuk kepada teks kerja-kerja berkaitan keagamaan seperti perjumpaan keagamaan (mass) dan nyanyian keagamaan (requiem).
 
Libreto (atau '''''libreti''''' untuk lebih dari satu ) diambil dari [[bahasa Itali]] yang bermaksud "buku kecil." Ia adalah berbeza daripada satu sinopsis atau senario plot.
Baris 12:
Antara libretis lain yang terkenal pada abad ke-18 ialah Lorenzo da Ponte, yang menulis libreti untuk tiga [[opera]] agung [[Mozart]] , begitu juga untuk penggubah-[[penggubah]] lain. Eugène Scribe merupakan salah seorang libretis abad ke-19, yang banyak menulis untuk karya-karya [[opera]] penggubah Meyerbeer, begitu juga untuk penggubah-penggubah lain seperti Daniel Auber, Vincenzo Bellini, [[Gaetano Donizetti]], [[Gioachino Rossini]] dan [[Giuseppe Verdi]].
 
Pasangan libretis [[Perancis]] Henri Meilhac dan Ludovic Halévy menulis sejumlah yang besar libreti untuk [[opera]] dan [[opereta]] untuk penggubah Jacques Offenbach, Jules Massenet dan [[Georges Bizet]]. Libretis Arrigo Boito pula banyak menulis libreti untuk, antara lainnya, [[Giuseppe Verdi]] dan Amilcare Ponchielli, termasuk dua [[opera]] gubahannya sendiri.
 
Libreto selalunya ditulis sebelum gubahan muzik lengkap. Beberapa penggubah, seperti Mikhail Glinka, Alexander Serov, Rimsky-Korsakov, [[Giacomo Puccini]], dan Pietro Mascagni kebiasaannya menulis muzik tanpa teks dan memberikannya kepada para libretis untuk kata-kata kepada baris-baris melodi vokal.
Baris 52:
Pada abad ke-20 an, sesetengah libretis mula dikenal ramai sebagai hasil kerjasama terkenal sebagai contohnya Gilbert (libretis) dan Sullivan (penggubah).
 
Pada hari ini, kesemua skor muzik (dahulu dan kini) untuk opera atau [[opereta]] menuliskan nama kesemua penyumbang, kebiasaannya nama penulis ditulis sebagai nama kedua atau di kaki nota.
 
==Penerbitan libreti==