Tentera Darat British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Poilop (bincang | sumb.)
Baris 20:
Selain memerangi tentera-tentera pesaing di [[Eropah]] dan juga di kawasan jajahan mereka, Tentera British juga terlibat dalam peperangan dengan [[China]] ([[Perang Candu Pertama]], [[Perang Candu Kedua]]) dan [[Pemberontakan Boxer]]), juga peperangan dengan kaum asli Maori di New Zealand, pasukan-pasukan tentera raja-raja di [[India]] dan juga menentang pemberontak Ireland semasa Perang Inggeris-Ireland.
 
Kekuasaan [[Britain]] dicabar oleh [[Empayar Jerman]]. Britain berpakatbersekutu dengan [[Perancis]] dan [[Russia]]. Apabila [[Perang Dunia Pertama]] meletus dalam tahun 1914, Tentera British menghantar satu pasukan ekspedisi ke Perancis dan Belgium untuk mempastikanmemastikan [[Jerman]] tidak menduduki negara-negara tersebut. Perang Dunia Pertama mengorbankan lebih dari 900,000 anggota tentera dan lebih 2 juta tentera mendapat cedera. Pada mulanya, [[Pasukan Ekspedisi British]] dianggotai oleh anggota suikarelasukarela, tetapi setelah ramai yang terbunuh dan cedera, anggota kerahan mula menyertai Pasukan Ekspedisi British.
 
Kemajuan [[teknologi]] seperti pengenalan [[kereta kebal]] di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan. [[Peperangan berparit pelindung]] (trench warfare) menjadi strategi baru peperangan, diikuti dengan penggunaan [[senjata kimia]] dan [[gas beracun]] untuk membunuh pasukan lawanmusuh. [[Perang Dunia Pertama]] menjadi [[perang pelumpuhan]] (war of attrition) bagi pihak Jerman dan juga [[Pihak Berikat]].
 
Dalam tahun 1939, [[Perang Dunia Kedua]] meletus apabila [[Jerman]] membuat serangan mengejut ke atas [[Poland]]. [[Britain]] memihak dengan [[Poland]] dan sekali lagi [[Pasukan Ekspedisi British]] dihantar ke [[Perancis]]. Tetapi strategi ''[[blitzkrieg]]'' [[Tentera Jerman]] amat berkesan dan memaksa Tentera British berundur ke [[Dunkirk]], di mana pasukan tersebut dipindahkan menggunakan kapal laut untuk kembali ke [[Britain]]. Sehingga awal tahun [[1942]], [[Tentera Paksi]] mencapai kejayaan, tetapi keadaan mula bertukar apabila [[Amerika Syarikat]] menyertai peperangan. Tentera British mengalahkan [[AkrikaAfrika Korps]] di [[AfricaAfrika Utara]], dan menyertai tentera [[Amerika Syarikat]] menakluki [[Itali]]. pada 6 Jun, 1944, [[Tentera Berikat]] mendarat di [[Normandy]], dan mula menolakmemaksa [[Tentera Jerman]] berundur kembali ke sempadan asal mereka. Peperangan di Eropah, Afrika Utara dan Mediteranean melihat penubuhan pasukan khas seperti pasukan [[Komando]], ''Special Air Service'', ''Long Range Desert Group'' dan pasukan [[Payung Terjun]].
 
Di Timur jauh, Tentera British berjaya menahan kemaraan [[Tentera Jepun]] di [[Burma]], dan mula memaksa mereka berundur. Di Burma, pasukan [[Chindit]] memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
 
Selepas [[Perang Dunia Kedua]], Empayar British mengecutmengecil apabila tanah-tanah jajahan Britain mula mencapai [[kemerdekaan]]. Dengan itu, kekuatan tentera British semakin berkurangan. Namun demikian, dengan [[Perang Dingin]] berterusan di antara [[Blok Timur]] dan [[Blok Barat]], [[Britain]] menempatkan ''British Army of the Rhine'' yang kuat di [[Jerman]], sebagai komitmen mereka dalam [[Perjanjian Atlantik Utara]] (NATO). [[Perang Dingin]] juajuga membawa kepada penemuan dan penggunaan teknologi baru dan penggunaan senjata yang semakin canggih.
 
Kini Tentera British tidak ramai bilangannya, dan semakin berkurangan apabila kajiandemikajian demi kajian dibuat oleh Kerajaan mengenai kedudukan [[Angkatan Bersenjata Britain]]. Namun demikian, Tentera British menunjukkan keupayaan apabila dapat beraksi dengan cemerlang semasa [[Perang Falklands]], [[Perang Iraq]] tahun 1990 dan juga semasa operasi menakluk [[Iraq]] dalam ''[[Operation Telic]]''.
 
==Organisasi==