Peranti bantuan ventrikel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Baiki ejaan.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
 
Peranti pembantu ventrikal ini juga boleh digunakan sebagai terapi destinasi, yang merupakan alternatif kepada pemindahan jantung. Terapi destinasi menyediakan sokongan jangka panjang dalam pesakit yang tidak terpilih untuk pemindahan jantung.
Apabila digunakan sebagai bantuan untuk pemindahan atau sebagai terapi destinasi, Peranti Pembantu Ventrikal menyediakan sokongan hemodynamichemodinamik yang berkesan untuk mengekalkan atau meningkatkan fungsi organ lain, meningkatkan prestasi senaman dan membolehkan penyertaan dalam pemulihan jantung.
 
Peranti bantuan ventrikel direka untuk membantu sama ada ventrikel jantung kanan (RVAD) atau kiri (LVAD), atau kedua-dua sekali (BiVAD). Antara jenis ini digunakan bergantung terutamanya kepadapada asas [[penyakit jantung]] dan rintangan arteri paru-paru yang menentukan beban pada ventrikel kanan.
 
Peranti bantuan ventrikel kiri adalah yang paling biasa digunakan, tetapi apabila rintangan arteri paru-paru adalah tinggi, bantuan ventrikel kanan mungkin diperlukan. Peranti bantuan ventrikel jangka panjang biasanya digunakan untuk membantu pesakit hidup dengan kualiti hidup yang baik semasa mereka menunggu pemindahan jantung (yang dikenali sebagai "jambatan bagi pemindahan"). Walau bagaimanapun, LVADs kadang-kadang digunakan sebagai [[terapi destinasi]], bermakna mereka tidak akan menjalani pemindahan jantung, dan kadang-kadang sebagai jambatan untuk pemulihan.<ref name="content.nejm.org">{{cite pmid |17079761}}</ref><ref name="ventracor.com">[http://web.archive.org/web/20080204022437/http://www.ventracor.com/news_item.asp?newsID=431 First VentrAssist Heart Recovery Featured on National TV]. ventracor.com, 19 October 2006.</ref>