Jabatan Parlimen Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Bahasa Melayu bahasa Ilmu
 
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Parlimen Malaysia''' terdiri daripada tiga komponen:-
 
1.# [[Yang Didi-Pertuan Agong]]
2.# [[Dewan Negara]]
3.# [[Dewan Rakyat]]
 
== Sejarah Bangunan Parlimen ==
 
Pada bulan Disember [[1959]], suatu kawasan berhampiran Taman Bunga Kuala Lumpur telah dipilih sebagai tapak untuk membina [[Bangunan Parlimen|Kompleks bangunanBangunan Parlimen]], bangunan yang menjadi simbol kepada dasar-dasar demokrasi yang diamalkan. Dasar-dasar ini pula merupakan hak dan tanggungjawab rakyat memerintah negara mereka sendiri, kebebasan setiap rakyat menyatakan pendapatnya, kebebasan menganut agamanya, keadilan hak yang sama di sisi undang-undang dan hal memiliki harta benda.
 
Maka pada September 1962 sebuah bukit pada paras 61 meter dari aras laut telah diratakan untuk pembinaan bangunan penuh gemilang ini. Kompleks yang menelan belanja RM18 juta ini adalah hasil ilham Yang[[YTM Teramat Mulia TuankuTunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]], Perdana Menteri Malaysia Pertama.
 
Perletakan batu asas telah dilakukan oleh Duli Yang Teramat Mulia Sri Paduka Baginda Yang Didi-Pertuan Agong, Persekutuan Tanah Melayu Yang Ketiga, [[Sultan Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail|Tuanku Syed Putra Al-Haj Ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail]] D.S.M, S.M.N. DK (BRUNEIBrunei) pada 31 Ogos 1962 bersamaan 1 RabiulakhirRabiul Akhir 1382 seterusnya menandakan kerja-kerja pembinaan telah dimulakan. Pada 21 November [[1963]] Baginda sekali lagi diberi penghormatan untuk merasmikan pembukaan bangunan ini.
 
Kompleks ini terdiri daripada dua bahagian terbesar iaitu :-
 
a. Bangunan Ibu (3 tingkat) <br>
b. Menara (17 Tingkat)
 
== Pautan luar ==
 
==Pautan luar==
* http://www.parlimen.gov.my/
 
[[Category:Malaysia]]
 
[[en:Parliament of Malaysia]]