Parti Gerakan Rakyat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
Baris 36:
 
Parti Gerakan Rakyat Malaysia telah ditubuhkan pada 1968. Antara usaha yang dilakukan oleh Parti Gerakan adalah berusaha membentuk sebuah Negara bernama Malaysia diwarnai oleh keharmonian masyarakat majmuk, keadilan sosial, kesaksamaan ekonomi, demokrasi berpolitik dan liberalisme budaya. Gerakan percaya dan yakin dalam penggunaan strategi yang pragmatik dan pendekatan yang bukan berteraskan satu kelompok masyarakat dan bersiap sedia komited kepada niat-niat murni.
 
<br />
 
* '''1968 - 1972: TAHUN-TAHUN AWAL'''
Baris 76 ⟶ 74:
 
Dibantu oleh kejayaan ekonomi Malaysia yang mencatat lebih dari 8% dan berkekalan selama 7 tahun, Kerajaan Barisan Nasional telah mendapat kemenanganbesarpada25April1995. Daripada 27 kerusi negeri yang diperuntukkan kepada Gerakan pada Pilihanraya Umum 1995, Gerakan telah memenangi 23 kerusi.
 
* '''1996 - 2000: KE ARAH MILLENIA BARU'''
 
Menara PGRM, sebuah bangunan 22 tingkat yang merupakan ibu pejabat baru parti di Cheras, Kuala Lumpur telah dibuka dengan secara rasminya oleh Presiden Parti pada 25 Mei1996 oleh Dr Lim Keng Yaik. Pada 1 Mac 1998, Gerakan telah menyambut ulang tahunnya ke-30 dengan satu slogan yang mudah difahami: “Satu Hati, Satu Negara, Satu Wawasan”yang menggesa semua rakyatMalaysiauntukbekerjasamabagimemposisikansemula negara ini di atas landasan yang menuju Wawasan 2020.
 
Pada 8 Januari 1999, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi telah dilantk sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia untuk menggantikan Anwar Ibrahim yang telah dipecat. Di Pulau Pinang, Dr. Koh Tsu Koon telah menundukkan cabaran daripada Dr. Goh Cheng Teik dan mengekalkan jawatannya sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Negeri Gerakan Pulau Pinang di dalam Persidangan Perwakilan Negeri Pulau Pinang pada 8 Mei 1999.
 
DiPulauPinang,Gerakanmenangbesardengan10daripadacalonnyamemenangi kerusi negeri. Parti ini juga memenangi 12 kerusi negeri di negeri-negeri lain dan 7 kerusi parlimen. Kemenangan yang dicapai oleh Chia Kwang Chye dan Lee Kah Choon ke atas peminpin terbuka DAP Lim Kit Siang dan Karpal Singh di kerusi-kerusi parlimen sesungguhnya telah memberi kekuatan kepada Gerakan. Begitu juga dengan kemenangan Dr. Teng Hock Nan ke atas Lim Kit Siang dalam pertandingan untuk merebut kerusi negeri Kebun Bunga.
 
Sementara itu, Presiden Parti Dr. Lim Keng Yaik telah dilantik sebagai Menteri Perusahaan Utama untuk penggal keempat, manakala Timbalan Presiden Kerk Choo Ting telah dilantik semula sebagai Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri Antarabangsa. Naib Presiden Dr. Tan Kee Kwong telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Pembangunan Tanah dan Koperasi manakala Setiausaha 14 Agung Chia Kwang Chye dilantik sebagai Setiausaha Parlimen di Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia.
 
 
Pada [[27 Ogos]] [[2005]], parti ini mengadakan pilihan raya parti yang memperlihatkan kedudukan [[Lim Keng Yaik|Dr Lim Keng Yaik]] sebagai presiden dicabar oleh timbalannya, [[Kerk Choo Ting]]. Dr Lim mengukuhkan kedudukannya sebagai presiden parti selepas memenangi 983 undi berbanding 628 undi yang diperoleh oleh Kerk. [[Koh Tsu Koon|Dr Koh Tsu Koon]] menjadi Timbalan Presiden yang baru selepas beliau menang tanpa bertanding pada hari pencalonan bagi pilihan raya parti.