Parti Gerakan Rakyat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
Baris 104:
 
.Daripada12kawasanparlimendan31kerusi negeri yangdiperuntukkankepadaGerakanolehBarisanNasional,parti kitatelah kehilangan semua kerusi di Pulau Pinang dan hanya dapat mempertahankan 2 kerusi parlimen di Gerik (Perak) dan Simpang Renggam (Johor) dan 4 kerusi 18 negeri diDerga (Kedah), Ketari(Pahang), Bukit Batu (Johor) dan Pemanis(Johor). Apabila perlantikan kabinet diumumkan, hanyaTanLianHoe (Gerik) dan Senator A.Kohilandilantik sebagaiTimbalanMenteri. Sesungguhnya,ia adalahtitikhitam dalam sejarah Gerakan.
Pilihan Raya Umum 2018 merupakan rekod pencapaian terburuk Parti ini kerana kalah di semua kerusi parlimen yang ditandingi.
 
Pada 8 April 2009, Presiden Parti Dr. Koh Tsu Koon telah dilantik sebagai Senator oleh Yang Di-Pertuan Agong dan mengangkat sumpah pada hari berikutnya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dengan memegang portfolio Perpaduan Negara dan Pengurusan Prestasi. Beliau dipertanggungjawabkan untuk mengetuai misi baru Perdana Menteri dalam mempromosikan semangat 1Malaysia dengan slogan komitmen Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Dr. Koh memberi fokus dalam memperbaikisistempenyampaiandenganmenubuhkanIndeksPencapaianUtama (KPI) serta menubuhkan sebuah unit dikenali sebagai PEMANDU (PErformance 19 MANagement and Delivery Unit) yang diketuai oleh seorang Menteri baru (Dato’ SeriIdrisJala)sebagaiKetuaPegawaiEksekutifuntukmenjanabeberapaProgram TransformasiKerajaan.
 
* '''2011 – 2018: BELAYAR MENENTANG ANGIN YANG KUAT'''
 
Pada 22 Disember 2012, bekas Presiden Parti Gerakan Tun Dr. Lim Keng Yaik meninggal dunia di kediamannya di Petaling Jaya pada umur 73 tahun. Beliau banyak berjasa kepada negara selama 27 tahun menjadi Presiden dari 1980 dan 2008. Pilihanraya Umum ke-13 yang diadakan pada 5 Mei 2013 menyaksikan angin perubahan yang lebih kencang daripada yang sebelumnya. Parti Gerakan bertanding di 11 kerusi Parlimen dan 31 kerusi Negeri namun hanya memenangi 1 kerusi Parlimen di Simpang Renggam (Johor), dan 3 kerusi Negeri di Tanjong Papat (Sabah), Elopura (Sabah) dan Pemanis (Johor). Ini merupakan kali kedua Parti Gerakan kalah kesemua kerusi Negeri di Pulau Pinang.
 
Pada 31 Mei 2014, pilihanraya kecil Teluk Intan telah diadakan setelah kematian penyandangnya Seah Leong Peng dari parti DAP pada 1 Mei 2014. Detik ini telah membuka ruang kepada Gerakan untuk menambah satu lagi kerusi dalam dewan rakyat, menjadikan Sdr Mah Siew Keong dipilih sebagai ahli parlimen bagi kawasan Teluk Intan. Pada tahun 2016, Gerakan dilihat maju ke hadapan dengan pembaharuan dalaman yang dilakukan di bawah kepimpinan Sdr Mah Siew Keong. Manakala di peringkat kerajaan pusat, suatu rombakan kabinet yang telah berlaku pada Jun 2016 melihatkan Sdr Mah Siew Keong, yang merupakan Menteri JPM ditukar kepada portfolio kanan sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi. Pengikthirafan ini penting kerana Gerakan dilihat sebagai sebuah parti yang senantiasa menumpukan kepentingan pengusaha kecil dan sederhana dalam sektor komoditi dan pekerja perladangan.
 
Parti ini merupakan anggota Majlis Liberal dan Demokrat Asia.
 
<br />