Parti Gerakan Rakyat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
SEDARWIKI (bincang | sumb.)
sejarah gerakan
Baris 124:
Gerakan juga telah membuat pendirian tertentu mengenai perkara pendidikan kerana Gerakan percaya pendidikan adalah masa depan negara. Pada Julai 2019, Sin Chew telah melaporkan bahawa tulisan Jawi akan diajar di sekolah vernakular bermula tahun 2020 dan seterusnya. Berikutan itu, Gerakan melancarkan kempen tandatangan di seluruh negara pada bulan Ogos untuk mendapatkan tandatangan orang-orang yang menentang cadangan ini dan membentangkannya kepada kerajaan. Bagaimanapun, kerajaan masih memutuskan untuk meneruskan dasar itu. Seterusnya, Gerakan memfailkan saman terhadap Kerajaan Persekutuan untuk mencabar keputusan daripada kerajaan untuk menguatkuasakan pengajaran skrip Jawi pada September 2019 dengan harapan dapat menyelesaikan masalah ini. Walau bagaimanapun, pada November 2019, mahkamah memutuskan bahawa skrip Jawi adalah sebahagian daripada Bahasa Malaysia dan boleh diajar kepada pelajar di sekolah Cina dan Tamil. Pada Disember 2019, Gerakan telah melancarkan satu lagi kempen poskad mengenai kontroversi skrip Jawi di mana lebih daripada lima ribu poskad telah diedarkan untuk mendapatkan maklum balas orang ramai tentang dasar Jawi ini yang kemudiannya dihantar kepada Kementerian Pendidikan.
 
Pada Februari 2020, Gerakan telah menyertai tuntutan undang-undang yang berkaitan dengan cabaran perlembagaan sekolah vernakular di Malaysia. Di samping itu, Gerakan juga memutuskan untuk membuat laporan polis terhadap seorang Ustaz yang menyeru penghapusan kata-kata Cina. Gerakan juga menentang kerajaan PH kerana kegagalan dalam mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14.
 
Gerakan juga membela nasib graduan muda dalam mendapatkan perkerjaan. Gerakan telah mencadangkan kepada kerajaan agar memainkan peranan yang aktif dalam mewujudkan kepelbagaian ekonomi dan sektor pekerjaan baharu. Gerakan juga menggesa kepada kerajaan PH agar mengkaji semula pelaksanaan PPSMI yang diumumkan oleh bekas Perdana Menteri untuk mengelakkan penyesalan kerana ia membabitkan masa depan negara.
 
<br />
== Senarai presiden ==