Kerajaan Aru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Naval Scene (bincang | sumb.)
Naval Scene (bincang | sumb.)
Baris 70:
 
Pada tahun 1564, Kerajaan Aru dikalahkan oleh tentera Uthmaniyyah semasa [[ekspedisi Uthmaniyyah ke Aceh]]. Pada tahun 1613, Sultan Iskandar Muda dari Aceh yang ambisius dan suka berperang, melakukan serangan terakhir untuk menutup nasib Kerajaan Aru. Penemuan peluru timah menunjukkan bahawa Benteng Putri Hijau adalah tempat pertempuran.<ref name="Oetomo"/> Kerajaan Aru lenyap pada awal abad ke-17. Negara penggantinya adalah [[Kesultanan Deli|Deli]] yang turun statusnya menjadi protektorat Aceh (1632–1669), dan di kemudian hari ditakluki pula oleh [[Kesultanan Siak|Siak]] (1669–1854).
 
==Masyarakat==
==Agama==
Di dalam Kerajaan Aru, ada tiga agama yang dianut oleh masyarakatnya: Islam, kepercayaan yang dipegang oleh golongan elit kerajaan, keluarga bangsawan dan masyarakat pesisir; Hindu yang dipegang oleh golongan peneroka Tamil; dan pagan animisme asli yang diamalkan oleh penduduk Karo di kawasan pedalaman. Kerajaan Aru pada mulanya dibangun oleh [[Karo|masyarakat Karo]] yang lebih besar, yang berbudaya pagan [[animisme]]. Sistem kepercayaan animisme tradisional Karo disebut Pemena.
 
Sumber Ming Cina ''Yingya Shenglan'' (1416) menyebutkan bahawa Raja Aru dan rakyatnya telah memeluk agama Islam. Perpindahan masuk Islam kemungkinan besar berlaku lebih awal, iaitu pada akhir abad ke-13. Batu nisan Islam yang ditemui di Kota Rentang mengesahkan bahawa masyarakat Islam telah berakar kuat di kerajaan ini.
 
Penggalian arkeologi telah menemui serpihan lingam, yang menunjukkan bahawa sebahagian daripada masyarakat Aru, mungkin peneroka [[orang Tamil|Tamil]], menganut agama [[Hindu]]. Pedagang Tamil menetap di kerajaan, membawa pengaruh Hindu bersama mereka, dan mereka kemudian bergabung dengan masyarakat Aru.
 
== Rujukan ==