Umbai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q7881234
Tambahan info
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Imej:Umbai.jpg|thumb|Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai Baru]]
 
'''Umbai''' merupakan sebuah bandar antara sempadan [[Jasin]]-[[Melaka Tengah]] di [[Melaka]], [[Malaysia]]. Umbai terkenal dengan tempat makan ikan bakar yang terkenal di [[Melaka]]. Di sini terdapat Medan Ikan Bakar Terapung yang telah dibina oleh kerajaan Melaka.
 
Umbai juga terkenal dengan keindahan sebuah kampung yang bernama Kampung Bernagan 6.Kampung ini telah terpilih sebagai kampung Homestay bagi negeri Melaka.Selain itu juga
 
 
Di kampung ini terdapat satu Persatuan Seni Silat yang bernama Persatuan Seni Silat Gerak Tepat.Persatuan ini adalah penyambung bagi warisan keperwiraan penduduk terdahulu kampung ini. Di sini juga terdapat jeti kecil untuk kemudahan pelancong untuk ke [[Pulau Besar]].
 
 
 
 
[[Fail:Umbai.jpg|link=https://ms.wikipedia.org/wiki/Fail:Umbai.jpg|thumb]]
'''Umbai''' merupakan sebuah Mukim yg terletak di antara sempadan [[Jasin]]-[[Melaka Tengah]] di [[Melaka]], [[Malaysia]]. Menurut cerita orang terdahulu, asal usul nama ‘umbai’ adalah daripada perkataan rumput yang banyak tumbuh di sekitar tepi sungai, paya dan saluran air iaitu ‘rumput kumbai’. Pokok kumbai ini menyerupai rumput air yang tingginya boleh menceceh 4 kaki. Kehidupan kumbai ini merumbai ‘serum’ di dalam sawah dan ladang tetapi kumbai ini hanya boleh di dapati di kawasan yang mempunyai saluran air. Batang atau daunnya digunakan sebagai tali untuk mengikat bungkusan.
 
Di dalam mukim umbai terdapat beberapa kanpung rangkaian yang terdiri daripada Pekan Umbai, Kampung Bukit Tembakau, Kg. Sungai Sembilang, Kampung Berangan Enam, Kampung Paya Tanjung, Kampung Solok Tengah, Kampung Solok Pasal, Kampung Seri Minyak, dan Taman Pahlawan.
 
Umbai terkenal dengan produk Medan Ikan Bakarnya. Ikan Bakar Umbai memang sudah tersohor semenjak dahulu. Selain itu juga jetti Anjung Batu Umbai merupakan jetti utama untuk ke pergi ke Pulau Besar. Sebuah Pulau yang penuh misteri dan bersejarah.
 
Di kampung iniBerangan Enam Umbai, terdapat satu Persatuan Seni Silat yang bernama Persatuan Seni Silat Gerak Tepat. Persatuan ini adalah penyambung bagi warisan keperwiraan penduduk terdahulu kampung ini. Di sini juga terdapat jeti kecil untuk kemudahan pelancong untuk ke [[Pulau Besar]].
 
Di masjid Umbai terdapat Makam Sultan Ali. Waris terakhir keturunan Raja Bendahara Kesultanan Melayu Johor.
 
<br />
 
===Taman Perumahan===