Bahá'í: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.164.201.249 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 2402:1980:81C1:6FB1:994A:FF0C:7E3F:FA26
Teg: Undur
Kalimah 'Allah' tidak digunapakai dalam agama selain Islam. Maka, perkataan 'Tuhan' adalah terbaik untuk digambarkan sesuatu yang mempunyai sifat ketuhanan.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 7:
Agama ini mucul di Iran pada tahun 1847M. Ia berlanjutan kepada Bábisme yang diasaskan oleh '''Siyyid `Alí-Muhammad''' dari [[Shiraz]] (1850M).
 
Agama Bahai ialah [[agama]] dunia termuda. Pengasasnya, Bahá'u'lláh menganggap bahawa setiap agama agung disampaikan oleh Pesuruh Allah—sepertiTuhan — seperti [[Nabi Musa a.s.|Musa]], [[Krishna]], [[Buddha]], [[Zarathustra]], [[Jesus]], [[Muhammad]], dan terkini sekali adalah [[Báb]] — mewakili bahagian-bahagian dalam perkembangan kerohanian ketamadunan. Mereka percaya bahawa Bahá'u'lláh adalah Pesuruh terkini dalam turutan dan membawa ajaran yang menangani cabaran moral dan kerohanian dunia moden. Oleh sebab itu (?), walaupun Ajaran Bahá'í tidak digolongkan kedalamke dalam agama Ibrahim, ia mengakui kebanyakan tokoh agung yang sama.
 
Amanat utama pesanan Bahá'u'lláh (Kemuliaan Tuhan) ialah bahawa umat manusia terdiri dari satu bangsa sahaja dan bahawa pada suatu hari mereka harus bersatu. Beliau pernah berkata: "Dunia hanya terdiri dari satu negara, yang mana semua orang adalah warganya".
 
Agama Bahai berbeza daripada agama Islam [[Syiah]], tetapi muncul daripada agama ini sepertisepertimana dakwaan agama Kristian muncul daripada [[agama Yahudi]] dan agama [[Buddha]] daripada agama [[Hindu]].
 
Terdapat sekitar 6 juta penganut Bahai di lebih daripada 200 negara-negara dunia. Markas utama agama ini berada di [[Haifa]], [[Israel]].