Taman Eden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
'''Taman Eden''' ([[bahasa Ibrani]] גן עדן, ''Gan Eden''; ({{lang-ar|جنة عدن}}, Jannatu 'Adn) adalah sebuah tempat yang diceritakan dalam [[Kitab Kejadian]] serta dalam [[al-Quran]] dari kitab-kitab pegangan umum penganut kelompok [[agama samawi]]. Cerita Taman Eden mengisahkan tentang bagaimana [[Tuhan]] menciptakan [[Adam dan Hawa]], memerintahkan mereka untuk tidak memakan [[buah khuldi]] dari [[Pohon Pengetahuan tentang yang Baik dan yang Jahat]], dan bagaimana mereka dikeluarkan dari taman tersebut setelah melanggar perintahNya, kerana tergoda oleh hasutan [[Iblis]] @ [[syaitan]] yang menyerupai seekor [[ular]], dan memakan buah dari pohon Pengetahuan tersebut. Selepas tragedi pengusiran tersebut, [[kerubin]] (malaikat-malaikat kecil) dan sebuah pedang berapi dipasang di depan taman tersebut, untuk mencegah manusia kembali dan memakan buah dari Pohon Pengetahuan.
 
Orang Kristian biasanya menghubungkan ular dengan [[Iblis]], meskipun hal tersebut tidak dinyatakan secara jelas.
Orang Kristian biasanya menghubungkan ular dengan [[Iblis]], meskipun hal tersebut tidak dinyatakan secara jelas. Namun, sebuah taifah [[gnostisisme|Kristian gnostik]], yang dikenali sebagai [[Ofit]], menyembah ular tersebut yang dianggap sebagai [[pahlawan]] dan cuba untuk "menyampaikan" [[gnosis]], dan mengatakan ''Tuhan'' adalah [[jahat]] kerana mereka mengatakan Tuhan cuba untuk mengurung mereka di dalam penciptaan [[demi paksaan]]. Kenyataan penganut agama Kristian gnosis ini amat keterlaluan, bertentangan dan tidak boleh diterima oleh fahaman Islam kerana ia berifat antagonis dengan sifat kebijaksanaan Tuhan Allah.
 
Dalam cerita Bible, taman tersebut terletak di '''Eden''' (Kej. 2:8), dan oleh kerana itu "Eden" menandakan sebuah wilayah yang lebih besar yang merupakan tempat di taman itu dan bukan nama taman tersebut. Dan oleh kerana itu taman tersebut terletak di Eden.