Sebatian kimia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 66:
Secara umumnya, nisbah tetap ini perlu ditetapkan kerana lebih kepada susunan ciri-ciri fizikal, daripada pilihan buatan manusia sewenang-wenangnya. Oleh sebab itu kita dapati mengapa bahan seperti [[loyang]], the [[superkonduktor]] dianggap sebagai [[campuran]] atau [[aloi]] daripada sebatian.
 
Satu ciri definisi sebatian kimia adalah ia mempunyai [[formula kimia]]. Formula menggambarkan nisbah atom-atom di dalam satu bahan, dan nombor atom dalam satu molekul tunggal sesuatu bahan (seperti formula bagi [[etena]] adalah {{carbon}}<sub>2</sub>{{hydrogen}}<sub>4</sub>, rather thanbukan {{carbon}}{{hydrogen}}<sub>2</sub>). Formula kimia menunjukkan bahawa sebatian itu terdiri daripada [[molekul]]; for example, [[Natrium Klorida|natrium klorida]] ([[garam makan]], [[{{natrium}}]][[{{klorin}}]]) adalah satu [[sebatian ionik]].
 
Sebatian mungkin mempunyai sebilangan [[Fasa jirim|fasa]]. Semua sebatian boleh wujud sebagai [[pepejal]]. Molekul sebatian mungkin wujud dalam bentuk [[cecair]] atau [[gas]]. Semua sebatian akan terurai kepada sebatian yang lebih kecil atau [[atom]] secara individu jika diberikan [[haba]] kepada [[suhu]] tertentu (dipanggil [[suhu penguraian]]). Setiap sebatian kimia digambarkan dalam kimia membawa satu [[identiti]] [[numerik]] yang unik, iaitu [[nombor CAS]] .