Wings (kumpulan muzik Malaysia): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 28:
Kini anggota Wings hanya menjadi tiga orang iaitu Awie, Eddie dan Black selepas pemain gitar utamanya, Joe meninggalkan kumpulan ini pada penghujung tahun 2016 berikutan masalah dalaman yang dihadapinya setelah 28 tahun beliau mengharungi sukaduka bersama Wings.
 
Sesudah Joe meninggalkan kumpulan ini, Wings menggunakan nama Wings & Superfriends seketika dalam tempoh lebih kurang setahun.<ref>[https://www.hmetro.com.my/node/220163 Konsert Wings & Superfriends terbaik!]</ref> Ini berikutan Wings bersetuju untuk memerlukan dua khidmat pemain gitar utama yang berpengalaman iaitu Syam yang juga merupakan anggota asal Wings dan Edrie Hashim (Bekas anggota [[kumpulanKumpulan Chapters]]) sebagai pemuzik undangan yang diberi gelaran Superfriends untuk menggantikan tempat Joe. Kini nama Wings & Superfriends tidak dugunakan lagi. Wings dibentukkan lima anggota iaitu Awie (Penyanyi), Syam (Gitar Utama), Edrie (Gitar Utama), Eddie (Gitar BesBass) dan Black (Drum).
 
Sehingga kini kumpulan Wings telah menerbitkan sebanyak sebelas buah [[album studio]] tidak termasuk album kompilasi, live dan album studio bersama [[Search]]. Hampir kesemua album Wings berjaya mencapai jualan ketahap Anugerah Platinum, Anugerah Double Platinum, Anugerah Tripple Platinum dan sehingga ke Anugerah Quadraple Platinum. Album studio Wings ke-11, ''Menakluk Kosmos'' (2014) telah terjual sebanyak 10, 000 unit. Wings turut tidak ketinggalan untuk menceburi dalam industri perfileman yang telah pun muncul sebanyak enam buah filem dan antaranya ialah [[Pemburu Bayang]] (1993) dan [[Leftwings]] (2012).