Azalina Othman Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohamad alsagoff (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Akuindo (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 45:
}}
 
YB [[Datuk|Dato' Sri]] '''Azalina Dato' Othman Said''' (lahir 31 Disember 1963) adalah Ahli Parlimen P157 [[Pengerang]], Johor, Malaysia. Beliau adalah ahli politik dari parti [[Barisan Nasional]]-[[UMNO]]. Beliau sebelum ini pernah menjawat jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Ia adalah Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat wanita pertama di Malaysia.
 
== Pendidikan ==
Dato’ Seri Datin Paduka Seri Azalina telah dilahirkan di [[Johor Bahru]] pada [[31 Disember]] [[1963]]. Semasa belajar, beliau aktif dalam sukan [[taekwondo]] dan memegang tali pinggang hitam. Dalam beberapa acara yang dirasmikannya kemudian, beliau turut menunjukkan kehandalannya memecahkan atap genting.
 
Beliau mendapat pendidikan di [[UiTM]] [[Shah Alam]] dan jurusan undang-undang. Kemudian sambung belajar di [[Universiti Malaya]] dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian) pada tahun [[1988]]. Kemudian beliau melanjutkan pengajian di [[London School of Economics and Political Science]], [[United Kingdom]] dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Undang-Undang pada tahun [[1990]].
 
==Kerjaya==