Orhan I: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 54 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q133168
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k →‎top: baiki ejaan, replaced: Uthmaniyyah → Uthmaniyah
Baris 11:
'''Orhan I''' ([[bahasa Turki Uthmaniyyah|Uthmaniyyah]]: اورخان غازی, [[bahasa Turki|Turki]]: ''Orhan Gazi'' atau ''Orhan Bey'') (1281 [[Sogut]] – March 1359 [[Bursa]]) merupakan putera [[Bey]] [[Uthman I]]. Orhan I telah menakluki [[Nicaea]] pada tahun [[1331]] dan [[Nicomedia]] tahun [[1337]] dan mendirikan ibu kota di [[Bursa]]. Ketika saat pemerintahannya, Sultan Orhan I telah merombak struktur pemerintahan, memodenkan pasukan ketenteraan negaranya, dan memperkenalkan mata wang baharu bagi negaranya.
 
Beliau telah menikahi [[Theodora]], puteri dari Putera [[Byzantine]] [[John VI Cantacuzenus]]. Pada tahun [[1346]], Orhan secara terbuka telah mendukung John VI dalam usahanya menggulingkan Kaisar [[John V Palaeologus]]. Ketika John VI menjadi kaisar ([[1347]]-[[1354]]), beliau telah mengizinkan Orhan untuk menyerang semenanjung [[Gallipoli]] yang kemudiannya mandat pemerintahan telah diberikan kepada Kesultanan UthmaniyyahUthmaniyah sebagai suatu simbol untuk membentuk benteng pertahanan pertama di Eropah.
 
Orhan telah meninggal dunia pada tahun [[1360]] dan mewariskan takhta kesultanannya yang berkembang pesat kepada puteranya [[Murad I]].