Injil Matius: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WargaINDO (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Injil Matius''' ialah salah satu dari empat Injil Perjanjian Baru (PB). Injil ini secara tradisional disalin sesuai dengan Matius terlebih dahulu, diikut...'
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
 
WargaINDO (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 1:
'''Injil Matius''' ialah salah satu dari empat [[Perjanjian Baru|Injil Perjanjian Baru]] (PB). Injil ini secara tradisional disalin sesuai dengan Matius terlebih dahulu, diikuti oleh Mark, Lukas dan Yohanes. Bersama Injil Markus dan Lukas, Injil ini diklasifikasikan sebagai [[injil sinoptik]].
 
Injil Matius mempunyai pesan mengenai "Berita Baik" (Injil; [[Bahasa Inggeris]]: Gopsel) bahawa [[Yesus]] adalah Raja Penyelamat yang dijanjikan oleh [[Tuhan]], ini dapat dilihat melalui teladan Doa Tuhan. Melalui Kerajaan Tuhan inilah Yesus Kristus akan memulihkan keadaan Bumi dan kehidupan umat manusia. Oleh itu, inilah yang akan menjadi kesaksian bagi semua [[bangsa]], barulah berakhirnya sistem dunia ini akan berakhir. Melalui Yesuslah, Allah memelihara apa yang telah dijanjikan-Nya dalam [[Perjanjian Lama]] kepada umat-Nya. Walaupun Yesus dilahirkan oleh seorang [[Orang Yahudi|Yahudi]] dan hidup sebagai Yahudi, Berita Baik itu bukan hanya untuk bangsa Yahudi tetapi juga untuk seluruh dunia.