Perang Boer Pertama: Perbezaan antara semakan

[[TF Burgers]] adalah presiden Republik Transvaal dari tahun 1872 hingga Transvaal diambil alih pihak British pada tahun 1877. Republik ini berada dalam masalah kewangan yang serius, terutama ketika perang baru saja bermula antara Boers dan kaum Pedi di bawah pemimpin mereka, Sekhukhune, di Timur-Laut Transvaal kerana orang Boer tidak membayar cukai mereka.
 
Masyarakat Transvaal kecewa dengan kepemimpinan mereka dan walaupun Sekhukhune bersetuju untuk berdamai pada Februari 1877, dan bersedia membayar denda kepada Republik, ia sudah terlambat. Herbert mengirim Sir TheophilusT[[heophilus Shepstone]], mantan Setiausaha Hal Ehwal Pribumi di Natal, ke Transvaal sebagai pesuruhjaya khas. Shepstone tiba di Transvaal pada 22 Januari 1877 dengan 25 orang sebagai sokongan. Pada mulanya, dia menyembunyi tujuan sebenarnya ke sana. Dia menggunakan kelemahan dalam pemerintahan Transvaal dengan membuat Boers menyedari bahaya dari negara yang muflis dan memfokuskan pada kurangnya kawalan pemerintah terhadap orang kulit hitam seperti kaum Pedi dan Zulu. Ini telah menjatuhkan semangat rakyat Boer.
 
Burger tidak banyak berusaha untuk menghentikan Britain daripada mengambil alih Transvaal. Shepstone telah memberitahu Burgers niatnya pada akhir Januari 1877 dan Burgers berusaha meyakinkan pemerintah Transvaal untuk memandang serius situasi ini, tetapi mereka enggan melihatnya sebagai masalah yang serius.
1,649

suntingan