Darjah kebesaran Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Irsyad Lim (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Irsyad Lim (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 57:
Gelaran-gelaran lain yang kecil ialah '''Tengku Putera''' ([[Jawi]]: تڠکو ڤوترا) bagi lelaki dan '''Tengku Puteri''' ([[Jawi]]: تڠکو ڤوتري) bagi perempuan.
 
=== Malaysia مليسيا ===
'''Kebawah Duli Yang Maha Mulia''' (KDYMM) ([[Jawi]]: كباوه دولي يڠ مها موليا) atau '''Duli Yang Maha Mulia''' (DYMM) ([[Jawi]]: دولي يڠ مها ملويا) digunakan untuk Yang di-Pertuan Agong Malaysia dan pemerintah Negeri-negeri beraja. Yang di-Pertuan Agong juga menggunakan '''"Seri Paduka Baginda"'''([[Jawi]]: سري ڤدوک بݢيندا). Walau bagaimanapun, penggunaan gelaran lain adalah mengikut negeri-negeri.
 
==== Persekutuan ڤرسکوتوان ====
 
* '''Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda [[Yang di-Pertuan Agong]]'''([[Jawi]]: كباوه دولي يڠ مها موليا سري ڤدوک بݢيندا يڠدڤرتوان أݢوڠ) merupakan gelaran rasmi bagi ketua utama Malaysia yang dipilih dalam kalangan sembilan pemerintah negeri beraja.
* '''Kebawah Duli Yang Maha Mulia [[Timbalan Yang di-Pertuan Agong]]'''([[Jawi]]: كباوه دولي يڠ مها موليا تيمبلن يڠدڤرتوان أݢوڠ) merupakan gelaran rasmi bagi timbalan ketua utama Malaysia yang dipilih dalam kalangan sembilan pemerintah negeri beraja.
* '''Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda [[Raja Permaisuri Agong]]'''([[Jawi]]: كباوه دولي يڠ مها موليا سري ڤدوک بݢيمدا راج ڤرمايسوري اݢوڠ) merupakan gelaran rasmi bagi isteri ketua utama Malaysia.
* '''Tuan/Puan Yang Terutama [[Yang di-Pertua Negeri]]'''([[Jawi]]: توان/ڤوان يڠ تراوتام) pula bukan gelaran diraja, tetapi merupakan nama bagi pemerintah negeri tidak beraja iaitu '''Pulau Pinang''', '''Melaka''', '''Sabah''' dan '''Sarawak''' yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
 
==== Negeri Sembilan ====