Penyakit mental: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
tambahan maklumat teknik penyakit mental
teknik menghadapi penyakit mental
Baris 9:
Teknik yang boleh diamalkan adalah melalui mapping nama-nama Allah dengan alam.
 
* ''Melalui gambaran lautan''
 
[[Fail:Lautan di Pulau Langkawi .jpg|thumb|Ya Salam Ya Mukmin, kurniakan kami ketenangan hati sebagaimana Dikau mengurniakan ketenangan kepada lautan ini.]]
 
Baris 18 ⟶ 19:
Doa : Allahumma Ya Salam Ya Mukmin, Dikaulah Yang Maha Memberi Kesejahteraan & Yang Maha Memberi Keamanan, kurniakanlah daku ketenangan hati dalam menghadapi penyakit ini, kerana hanya Dikau sahaja yang dapat memberi ketenangan & kedamaian dalam hati ini.
 
* ''Melalui gambaran gunung-ganang''
 
Ya 'Aziz : Yang Maha Perkasa
Baris 26 ⟶ 27:
Ya Matin : Yang Maha Perkasa
 
Doa : Allahumma Ya 'Aziz Ya Qowiy Ya Matin, Dikaulah Yang Maha Perkasa, Maha Kuat & Maha Perkasa. Sebagaimana Dikau mengurniakan kekuatan kepada gunung-ganang, kurniakanlah daku kekuatan dalam menghadapi ujian ini.
 
Ya Qodir : Yang Maha Berkuasa
Baris 32 ⟶ 33:
Ya Muqtadir : Yang Maha Menentukan Taqdir
 
Doa : Allahumma Ya Qodir Ya Muqtadir, Dikaulah Yang Maha Berkuasa & Yang Maha Berkehendak. Kurniakanlah daku rasa redha atas setiap taqdirMu kepada kami dalam menghadapi hidup ini.
 
Ya Sobur : Yang Maha Sabar
 
Doa : Allahumma Ya Sobur, Dikaulah Yang Maha Sabar. Sebagaimana Dikau mengurniakan kesabaran kepada orang-orang terdahulu yang Dikau kurniakan pelbagai ujian, kurniakanlah daku kesabaran dalam menghadapi ujian hidup ini. Sesungguhnya inilah tanda kasih sayangMu Ya Rahman Ya Rahim kepadaku.
 
Teknik menggunakan Nama-nama Allah ini adalah salah satu cara untuk merasai ketenangan, keredhaan, kekuatan & kesabaran dalam menghadapi ujian penyakit mental ini.