Malayan People's Anti-Japanese Army: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 24:
'''Malayan People's Anti-Japanese Army''' (terjemahan: '''Tentera Anti-Jepun Penduduk Tanah Melayu''') atau singkatannya '''MPAJA''' ialah satu pertubuhan [[Parti Komunis Malaya]] (PKM) atau juga dipanggil '''Bintang Tiga''' telah memerintah [[Tanah Melayu]] selama empat belas hari pada tahun [[1945]] selepas Jepun mengaku kalah. Dalam 14 hari berdarah itu ramai orang Melayu, Cina dan India dibunuh kerana diangka kakitangan pentadbiran atau memberi pertolongan kepada Jepun masa pemerintahan, mereka dijatuhkan hukuman melalui mahkamah kanggaru, dengan kampong dan pekan digempur.
 
Maka, bilaapabila '''''14 hari Darurat''''' itu berlangsung penduduk kampung Melayu terpaksa bertahan dari serangan Komunis. Orang Cina yang ada kaitan dengan Koumintang kena sembelihdisembelih, kedai dan rumah mereka dibakar walhal masa.
 
Pertubuhan ini dianggotai orang [[Cina]] yang dipengaruhi komunisme. Dan juga orang Cina yang mempunyai perasaan kebencian terhadap [[Jepun]] yang telah menakluki negara [[China]] pada masa itu. Waktu ini adalah jangkamasa yang bermula dari tarikh tentera Jepun mengaku kalah kepada Tentera Bersekutu pada [[16 Ogos]] [[1945]] sehinggalah tarikh kepulangan tentera [[British]] kembali ke Tanah Melayu untuk menubuhkan sekali lagi Kerajaan Pentadbiran British.