Parti Warisan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Menambah Fakta yang detail dan Fakta yang terbaru
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 44:
PRN Sabah 2020, yang berlangsung pada 27 September 2020 telah dipertandingkan oleh Gabungan Rakyat Sabah (GRS) melawan Gabungan Warisan Plus (W+) dan juga pertembungan beberapa Parti-Parti tanpa gabungan komponen seperti Parti Cinta Sabah (PCS) , Liberal Democratic Party (LDP), Parti Kebangsaan Sabah (PKS), Parti Gagasan Rakyat (GAGASAN), United Sabah National Oraganisation Party (USNO), dan Parti Perpaduan Rakyat Sabah (PPRS). Pada akhirnya, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) telah berjaya mengambil alih pentadbiran Gabungan Warisan Plus (W+) di dalam Pilihan Raya Sabah yg telah berlangsung dengan keputusan 38-32.
 
==Sejarah & Kontroversi==
'''Parti Warisan Sabah''' (WARISAN) yang sebelumnya dikenali sebagai Parti Pembangunan Warisan Sabah (Sabah Heritage Development Party) merupakan salah satu parti di Malaysia yang berpangkalan dan beroperasi di negeri [[Sabah]], [[Malaysia]].<ref>{{cite web|url=http://www.dailyexpress.com.my/news.cfm?NewsID=113464|title=Shafie's Parti Warisan Sabah name change okayed|publisher=Daily Express|date=18 Oktober 2016|accessdate=18 Oktober 2016}}</ref>
 
Baris 50:
 
Parti ini juga merupakan sebuah parti berbilang kaum yang tidak mengira pegangan dan anutan agama, dan suku kaum. Parti ini berlandaskan konsep parti milik semua kaum.
 
'''KONTROVERSI:'''
 
Pada awal pemerintahan kerajaan Parti Warisan di Sabah (pada tahun 2018), Parti Warisan telah memulai pemerintahan dengan "Projek Pemutihan" atau dikenali sebagai "Projek mengurangkan Pendatang Tanpa Izin". Walaubagaimanapun, Projek tersebut diragui oleh beberapa penganalisis politik bebas di Malaysia. Projek pemutihan tersebut juga telah menjadi keraguan rakyat-rakyat di Sabah kerana yang dilakukan oleh parti kerajaan tersebut adalah bukanlah menghantar kembali Pendatang Tanpa Izin di Sabah tetapi memberikan taklimat, ceramah, dan program besar-besaran. Kontroversi Parti kerajaan tersebut telah disusuli dan diikuti oleh Kebakaran "berjadual" rumah-rumah setinggan di Sabah yang telah telah dianggapi sebagai "disengajakan". Beberapa penduduk berhampiran dengan kejadian kebakaran tersebut telah melaporkan bahawa kenderaan-kenderaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah telah sampai untuk memberikan "bantuan" dokumen. Terdapat juga penduduk yang melaporkan bahawa barangan-barangan dapur telah dikeluarkan dari rumah setinggan sebelum kebakaran tersebut berlaku. Kontroversi Parti Warisan telah menjadi besar dan telah diakhiri dengan pembuatan PSS (Pas Sementara Sabah) yang membuatkan Parti tersebut digelar sebagai Parti Pro-Pendatang Tanpa Izin (Parti Pro-PTi) oleh rakyat-rakyat di Sabah yang juga telah menjadi punca kekalahan Parti tersebut pada PRN-Sabah 2020 (berlangsung, 26 September 2020). Parti UPKO yang berada dalam gabungan Kerajaan Parti Warisan (pada asalnya digelar sebagai Parti berideologi Kadazan-Dusun) turut ditumbangkan oleh Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) kerana dipercayai Parti UPKO juga telah berkongsi kontroversi yang sama selepas Presiden UPKO, Datuk Madius Tangau bergabung dalam Parti Warisan Sabah yang juga digelar Parti Pro-PTi.
 
==Logo Parti==