Bahasa Melayu Kelantan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohamad Azr (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mohamad Azr (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 20:
}}
 
'''Bahasa Melayu Kelantan''' atau '''Bahasa Kelantan''' ([[tulisan Jawi]]: '''بهاس ملايو کلنتن''' ) atau dikenali juga sebagai '''"kecek kelate"''' ialah sebuah [[Bahasa Austronesian]] dan [[bahasa]] lisan setempat yang digunakan di negeri Kelantan, Malaysia.
 
,Selain [[Malaysia]]di Kelantan, danbahasa ini turut digunakan di bahagian utara negeri [[Terengganu]] iaitu di daerah [[Besut]], [[Setiu]] dan [[Pulau Perhentian]]. jugaBahasa ini segelintirturut digunakan di [[Merapoh]], [[Pahang]] keranadisebabkan terdapat orang Kelanta[[Pahang|Kelantan yang tinggalmenetap di]]<nowiki/>di sana. .Masyarakat di beberapa daerah di [[Kedah]] seperti [[Baling]], [[Sik]] dan [[Padang Terap]] juga bertutur dalam dialeatdialek ini disebabkan penduduk Melay[[PadangMelayu Terap|disana]]<nowiki/>akadi mempunyaisinimempunyai darah keturunan Kelantan-PattaniPatani. Malah daerah di negeri [[Perak]] seperti [[Hulu Perak]] (misalnya di bandar [[Grik]] dan [[Pengkalan Hulu]]) juga bertutur dalam loghat yang hampir serupa dengan bahasa Melayu Kelantan keranadisebabkan faktor persempadanan geografinya yan[[Pengkalanyang Hulu|ber]]<nowiki/>r[[Pengkalan Hulu|ekatanberdekatan dengan]]<nowiki/>an negeri Kelantan. Ia kadangkala tidak dapat difahami penutur bahasa Melayu piawai, walaupun ia mempunyai banyak persamaan.
 
Pada asasnya, ianya ialah bahasa yang sama atau sebuah varian [[bahasa Yawi|Yawi]] yang merentasi sempadan di [[Thailand]], Yawi merupakan salah satu bahasa, Yawi (Jawi dalam bahasa Melayu) merujuk kepada terjemahan [[Arab]] untuk penulisannya. Bagaimanapun, mungkin terdapat beberapa perbezaan pendapat antara sebelah Yawi dan sebelah Kelantan, satu kajian terperinci perlu dilakukan untuk mengetahui siapa yang benar-benar mengetahui.