Sihir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Kisah sihir dalam AlQuran
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2:
meramal masa hadapan. Penggunaan istilah sihir pada kebiasaannya merujuk kepada ilmu hitam.Ilmu sihir dan tilik adalah satu ilmu tentang jiwa manusia untuk mempengaruhi alam kebendaan sama ada tanpa bantuan atau dengan bantuan sihir dan tilik. Oleh kerana ilmu-ilmu ini ditolak di sisi syariat kerana berbahaya, dan kerana di antara syarat-syaratnya ialah berpaling daripada (Allah),maka kitab tentangnya telah lenyap di kalangan manusia kecuali yang terdapat dalam kitab bangsa purba.
 
*DalamKisah Quransihir terdapat kisah dua malaikat [[Harut dan Marut]] ([[Surah Al-Baqarah]], ayatdalam 102)AlQuran, yang turun untuk menentang tukang-tukang sihir yang jahat pada zaman tersebut. Antara sihir yang diajar oleh Harut dan Marut kepada manusia adalah sihir yang boleh memisahkan antara suami dan isteri. Tujuan kedua-dua malaikat ini adalah untuk menunjukkan betapa sihir itu menuju ke jalan kekufuran. Sihir memisahkan suami dan isteri telah diajarkan di negeri [[Babil]] sebagaimana terdapat dalam beberapa mentera lama yang tertulis dalam [[bahasa Sumari]], iaitu bahasa kuno yang wujud beberapa abad sebelum masihi.<ref>AbdulSetiap RazakNabi Naufaldikurniakan mukjizat untuk menentang tukang sihir yang bekerja untuk Firaun semasa zaman baginda,pada msmasa itu adalah pemimpin dan ketua.Kisah 78-81</ref>mengenai takhta semasa dapat dipindahkan menggunakan sihir dengan sekelip mata oleh sejenis jin seperti yang diceritakan.
== Kisah sihir dalam Quran ==
*Dalam Quran terdapat kisah dua malaikat [[Harut dan Marut]] ([[Surah Al-Baqarah]], ayat 102), yang turun untuk menentang tukang-tukang sihir yang jahat pada zaman tersebut. Antara sihir yang diajar oleh Harut dan Marut kepada manusia adalah sihir yang boleh memisahkan antara suami dan isteri. Tujuan kedua-dua malaikat ini adalah untuk menunjukkan betapa sihir itu menuju ke jalan kekufuran. Sihir memisahkan suami dan isteri telah diajarkan di negeri [[Babil]] sebagaimana terdapat dalam beberapa mentera lama yang tertulis dalam [[bahasa Sumari]], iaitu bahasa kuno yang wujud beberapa abad sebelum masihi.<ref>Abdul Razak Naufal, ms. 78-81</ref>
 
*Setiap Nabi dikurniakan mukjizat yang merupakan lumrah di kalangan umatnya pada masa itu. [[Nabi Musa]] AS dikurniakan mukjizat untuk menentang tukang-tukang sihir yang bekerja untuk Firaun semasa zaman baginda, yang pada masa itu adalah pemimpin dan ketua-ketua kaum, sebagaimana dikisahkan dalam [[Surah Taha]], ayat 63-69.
 
*Kisah mengenai takhta [[Ratu Balqis]] semasa zaman [[Nabi Sulaiman]] yang dapat dipindahkan menggunakan sihir dengan sekelip mata oleh sejenis jin seperti yang diceritakan dalam [[Surah An-Naml]], ayat 38-42.
 
*Rujukan mengenai sihir juga amat jelas dalam [[Surah Al-Falaq]] yang diturunkan setelah Nabi disihir oleh seorang Yahudi Arab.
 
==Kedudukan sihir dalam Islam==