Johor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
林孝導 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 99:
Di bawah pemerintahan [[Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar]], British melantik Douglas Graham Campbell sebagai penasihat kepada sultan pada tahun 1910, walaupun Sultan hanya melantik Campbell sebagai Penasihat Am tidak seperti di negeri-negeri Melayu yang lain mempunyai Penasihat Residen, sekaligus menjadikan Johor sebagai negeri Melayu terakhir untuk menerima Penasihat British. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh perbelanjaan, sultan menghadapi masalah yang disebabkan oleh kejatuhan harga utama hasil dan masalahnya antara baginda dan ahli dewan negerinya, yang memberi peluang kepada British untuk campur tangan urusan dalaman Johor. Walau bagaimanapun keengganan baginda untuk melantik seorang penasihat British, Johor diletakkan di bawah kawalan British sebagai salah sebuah [[Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu]] pada tahun 1914, dengan kedudukan Penasihat Amnya ditinggikan kepada Residen di Negeri-negeri Melayu Bersekutu.
 
=== Perang Dunia Kedua ڤراڠڤرڠ دنيا کدوا ===
[[Fail:Australian 2-pdr anti-tank gun in action at Bakri on the Muar-Parit Sulong Road.jpg|thumb|Dua anggota Australia ke-8 menembak kereta kebal Jepun [[Type 95 Ha-Gō]] di Jalan Muar-Parit Sulong semasa [[Pertempuran Muar]], 18 Januari 1942]]
Sejak tahun 1910-an, petani Jepun telah terlibat dalam pelbagai aktiviti perladangan dan perlombongan sumber mineral di Johor akibat Perikatan Anglo-Jepun. Selepas [[Perang Dunia Pertama]], penanaman getah di Tanah Melayu sebahagian besarnya dikawal oleh syarikat-syarikat Jepun. Berikutan penghapusan Akta Getah Tanah (Enakmen) pada 1919, Syarikat Gomu Nanyo (South Seas Rubber Co. Ltd.) mula mengusahakan getah di kawasan pedalaman Johor. Pada tahun 1920-an, Sultan Ibrahim telah menjadi sahabat peribadi [[Tokugawa Yoshichika]], sebuah klan [[Tokugawa]] yang nenek moyangnya ialah ketua tentera (shōgun dalam bahasa Jepun) yang memerintah Jepun dari abad ke-16 hingga abad ke-19. Dalam [[Perang Dunia Kedua]], dengan kos yang besar ketika Pertempuran Muar di Johor sebagai sebahagian daripada Kempen Malaya. [[Tentera Imperial Jepun]] (IJA) berjalan dengan infantri dan basikal mereka ke [[Daerah Muar]] (sekarang ini [[Daerah Tangkak]]) pada 14 Januari 1942. Semasa ketibaan tentera Jepun, Tokugawa mengiringi tentera Jeneral [[Tomoyuki Yamashita]] dan disambut dengan baik oleh Sultan Ibrahim ketika mereka sampai di Johor Bahru pada akhir Januari 1942. Yamashita dan pegawai-pegawainya ditempatkan di kediaman Sultan, [[Istana Bukit Serene]] dan bangunan setiausaha negeri serta [[Bangunan Sultan Ibrahim]] untuk merancang serangan ke atas Singapura. Beberapa pegawai Jepun bimbang kerana lokasi istana menjadikan diri mereka terdedah kepada serangan British, tetapi Yamashita yakin bahawa British tidak akan menyerang kerana Sultan Ibrahim juga seorang kawan kepada British yang ternyata benar.