Hera: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Realhotgurl053 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mythnerds013 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
 
==Mythology==
'''Sejarah Hidup Awal Dewi Hera'''
 
Hera dilahirkan sebagai anak perempuan bongsu Cronus dan Rhea. Tidak lama selepas dia dilahirkan, Hera ditelan oleh ayahnya sendiri. Dia menelan anak-anaknya kerana dia takut akan ramalan bahawa anak-anaknya akan mengalahkannya suatu hari dan mengambil takhtanya.
 
Hera dan adik-beradiknya menghabiskan masa kecilnya di dalam perut ayah mereka. Sehingga suatu hari, Zeus, suami Hera dan adiknya, menyelamatkan mereka dengan memaksa ayahnya, Cronus untuk muntah adik-beradiknya.
 
'''Titanomachy'''
 
Setelah hera dan adik-beradiknya muntah oleh ayahnya, zeus dan adik-beradiknya berperang melawan Cronus dan Titans. Hera dan kakaknya Demeter dan Hestia menyokong Zeus tetapi tidak pernah mengambil bahagian semasa perang.
 
Rhea menghantar ketiga-tiga anak perempuannya Hera, Demeter dan Hestia ke Oceanus dan Tethys. Hera dan kakaknya dijaga oleh pasangan Titan, sehingga Zeus mengalahkan Titans dan merebut takhta Cronus.
 
'''Perkhawinan Zeus dan Hera'''
 
Sebelum Dewi [[Aphrodite]] dilahirkan, Hera dikatakan sebagai dewi yang paling cantik dari semua dewi-dewi lain. Dia digambarkan sebagai wanita yang tinggi dan matang dengan kecantikan yang luar biasa, mempunyai rambut yang panjang dan cantik dan juga bentuk badan yang cantik. Dia juga dipercayai mempunyai mata yang sangat cantik dan besar dan kulit putih yang lembut.
 
Banyak dewa, jatuh cinta dan dipenuhi nafsu untuk Dewi Hera. Mereka mahu berkahwin dan meniduri dia. Salah satu dewa yang menginginkan Hera adalah adiknya, Zeus. Zeus bercerai dengan isterinya yang ke-3 dan cuba menggodanya agar berkahwin dengannya. Tetapi Hera menolaknya dan tida mahu untuk menjadi salah satu penaklukan seksualnya.
 
Walaupun ditolak oleh Hera, Zeus tetap ingin menikahi Hera dan meniduri Hera. Pada suatu hari, Zeus membuat ribut petir dan mengubah dirinya menjadi cuckoo. Dia pergi ke bilik Hera dan bertindak sebagai burung yang menderita. Hera kasihan pada burung itu dan dia meletakkan burung itu di bawah payudaranya untuk memanaskannya. Zeus kemudian menunjukkan bentuk sebenarnya dan dia merogol Hera di dalam biliknya.
 
Zeus mengancam Hera bahawa dia akan mengeksposnya kepada dewa-dewa lain jika Hera enggan menikahinya. Hera yang malu dieksploitasi secara seksual dan khuatir akan dijauhi oleh dewa-dewa lain tidak mempunyai pilihan lain selain menikahi Zeus.
 
'''Hera dan Leto'''
 
Dewi Titaness, [[Leto]] adalah wanita pertama yang pernah mengalami kemarahan Hera. Setelah 500 tahun perkahwinannya dengan suaminya, Zeus bercinta dengan seorang Titaness bernama Leto. Dia meniduri Titaness Leto dan Leto hamil dengan anak kembar
 
Ketika Hera mengetahui tentang hubungan suaminya dengan Leto, dia menjadi sangat marah dan cemburu. Hera mengusir Leto dari Olympus dan menyatakan bahawa tidak ada tanah, pulau-pulau, wilayah, negeri mahupun kerajaan manapun yang akan memberikan perlindungan kepada Leto. Hera menghantar putera sulungnya, dewa perang yang tampan dan berotot, Ares dan utusan peribadinya, dewi Iris untuk memastikan bahawa semua tanah di bumi mematuhi kata-katanya.
 
Dewi titaness, Asteria iaitu kakak kepada Leto kasihan padanya. Dia tidak mematuhi Hera dan mengorbankan dirinya dengan mengubah tubuh badannya menjadi sebuah pulau sehingga Leto dapat melahirkan anak-anaknya. [[Eileythyia]], dewi kelahiran anak dan anak perempuan Hera datang dan membantunya semasa bersalin.
 
Leto berjaya melahirkan [[Artemps|Artemis]], yang akan menjadi dewi bulan, binatang liar, hutan dan memanah dengan bantuan Eileithyia. Apabila Hera mendengar berita tersebut, dia murka dan menghantar Erinyes untuk menangkap anak perempuannya. Kemudian, Hera memenjarakan Eileithyia. Tanpa Eiltheithyia, Leto menderita kesakitan yang besar semasa dia berusaha melahirkan kembar kedua. 9 hari kemudian, Leto berjaya melahirkan kembar kedua, dia menamakannya [[Apollo]]. Ketika Apollo dilahirkan, seluruh pulau berubah menjadi emas dan angsa menyanyikan lagu gembira untuk Apollo dan kembarnya.
 
Kejadian tesebut membuat Hera semakin marah dan cemburu. Hera menghantar seekor ular sawa yang menakutkan untuk membunuh Leto dan anak kembarnya. Nasib baik Apollo diberi makan dengan Ambrosia dan Nectar, makanan yang dimakan para dewa. Apollo quicky menjadi lelaki tampan, kuat, berotot, tinggi dan matang pada hari ke-4 kelahirannya. Dia membunuh ular sawa yang menakutkan dan menyatakan bahawa manusia akan membina oracle di tempat.
 
'''Hera dan Tityos'''
 
Beberapa tahun selepas kejadian itu, Hera menjadi cemburu pada Leto sekali lagi dan dia menghantar Giant Tityos untuk memperkosa Leto tetapi dia gagal dengan teruk dan dibunuh oleh si kembar.
 
'''Hera dan Gerana'''
 
Seorang wanita tertentu bernama Gerana menjadi ratu Pygmies. Dia disembah sebagai dewi di sana. Gerana terkenal di seluruh Greece kerana kecantikannya. Tidak lama kemudian, Gerana menjadi sangat sombong dan mendakwa bahawa dia lebih cantik daripada Dewi Hera. Hera yang murka menjadikan permaisuri dan bersama semua orangnya menjadi burung murai sebagai hukuman.
 
'''Hera dan Zagreus'''
 
Ada seorang dewi cantik bernama Persephone yang merupakan anak perempuan Zeus dan Demeter, isteri kedua Zeus. Demeter sangat menyayangi dia dan selalu melindungi anak perempuannya. Dia menyembunyikannya di sebuah gua di suatu tempat yang tidak akan diketahui oleh siapa pun. Tetapi Zeus mengintip Demeter dan dia mendapat tahu di mana Persephone disembunyikan. Maka dia memasuki gua dalam bentuk ular dan di sana dia merogol anak perempuannya.
 
Persephone hamil dengan anaknya yang bernama Zagreus. Hera menjadi sangat cemburu dan kesal dengan suaminya. Dia cuba membunuh Persephone dan Zagreus. Tetapi kakak Hera, Demeter, menyelamatkan anak perempuannya dan meminta Hera untuk memaafkannya. Hera memaafkan Persephone tetapi bukan Zagreus. Apabila Zagreus dilahirkan Zeus sangat menyayangi Zagreus dan dia menjadikan Zagreus sebagai pewaris dan putera Olympus. Hera menjadi sangat murka. 8 bulan kemudian, Semasa Zagreus duduk di atas takhta, Hera menghampirinya dan dia membawa Zagreus untuk bermain mainan dengannya. Hera membawa Zagreus ke neraka dan di sana Hera mencampakkanya ke sarang Titans dan mereka memakannya.
 
{{reflist}}
==Sumber==