Mayones: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: thumb|250px|Bahan-bahan untuk membuat mayones '''Mayones''' atau '''mayonais''' (''mayonnaise'') adalah salah satu jenis saus yang di...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[BerkasImej:Les_ingrédients_d'une_mayonnaise.jpg|thumb|250px|Bahan-bahan untuk membuat mayonesmayonis]]
'''MayonesMayonis''' atau '''mayonais''' (''mayonnaise'') adalah salah satu jenis [[saussos]] yang dibuat dari bahan utama [[minyak nabati]], [[telur ayam]] dan [[cuka]]. MayonesMayonis pada umumnya digunakan sebagai perasa pada makanan seperti [[seladasalad]] atau [[sandwichsandwic]]. Mayonesterdapat juga adamayonis yang hanya menggunakan kuning telur saja atau menggunakan [[sari buah]] [[lemon]] atau [[mustard]] sebagai perasa.
 
Di [[Amerika Utara]], mayonesmayonis digunakan sebagaidi olesandalam pembuatan [[sandwichsandwic]], saussos untukkentang [[french fries]]goreng di EropaEropah (terutama di [[Belanda]], [[BelgiaBelgium]], [[Luxemburg]] dan telah meluas ke [[InggrisEngland]], [[Perancis]], sebagiansebahagian [[Kanada]] dan [[Australia]]). Di Perancis mayonesmayonis juga digunakan sebagai saussos yang dihidangkan untuk dinikmati makanbersama telur rebus atau hidangan ayam dingin,. sedangkan diDi [[JepangJepun]] pula mayonis sering kali digunakan sebagai saussos berbagai-bagai macamjenis makanan seperti [[okonomiyaki]], [[yakisoba]], [[takoyaki]], [[ebi furai]] dan [[pizza]].
 
MayonesMayonis adalah salah satu saussos yang sering digunakan dalam [[masakan Perancis]], sehingga mayonesmayonis dapat dijadikan berbagai bahan dasar untuk membuat beraneka ragam saus dingin dan [[dressing]] seperti:
* [[Aioli]]: mayones dari [[minyak zaitun]] yang dicampur [[bawang putih]]
* [[Saus tartar]]: mayones dengan asinan ketimun dalam botol dan [[bawang bombay]], tapi kadang-kadang juga ditambah ''capers'', buah [[zaitun]] dan lumatan telur rebus