Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''''Malaysian University English Test''''' ('''MUET''') atau '''Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia''' ialah ujian yang mengukur pencapaian dan kemahiran ber[[bahasa Inggeris]] pelajar-pelajar pra [[universiti]] di [[Malaysia]]. Ia turut diterima sesetengah universiti di [[Singapura]].
 
Pelajar berkelulusan [[STPM]], [[Matrikulasi]] atau [[Diploma]] yang memohon masuk untuk mengikuti ijazah pertama di institusi pengajian tinggi tempatan perlu menunjukkan bukti bahawa mereka telah mengambil ujian MUET. Ujian ini diselia oleh Majlis Peperiksaan Malaysia.
Baris 7:
Calon ujian ini hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon persendirian dan calon lain, mereka boleh membuat pendaftaran hendaklah dibuat di mana-mana pejabat [[Jabatan Pendidikan Negeri]] (JPN). Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Yuran ujian pula ialah sebanyak RM 50.00. Terdapat juga sebuah buku yang mengandungi peraturan dan skema ujian, sukatan pelajaran dan soalan contoh diterbitkan dan boleh dibeli oleh calon.
 
== KemasukanSyarat kemasukan ==
===Syarat kemasukan===
# Ujian ini ditawarkan kepada calon yang telah menduduki mana-mana satu daripada yang berikut:
## [[Sijil Pelajaran Malaysia]]
Baris 23 ⟶ 22:
* 800/2 - ''Speaking''
* 800/3 - ''Reading Comprehension''
* 800/4 - ''Writing''
 
Markah maksimum bagi setiap komponen ialah 45 untuk ''Listening'' dan ''Speaking'', 135 untuk ''Reading Comprehension'' dan 75 untuk ''Writing'', menjadikan jumlah keseluruhan 300 markah. Markah calon kemudian akan dibahagikan kepada 6 jalur gred, dengan Jalur 6 yang tertinggi dan Jalur 1 terendah.
==Penyata Keputusan==
 
==Penyata Keputusan ==
Calon sekolah/institusi hendaklah mengambil penyata keputusan ujian MUET mereka dari sekolah/institusi masing-masing, manakala calon persendirian individu dari Jabatan Pendidikan Negeri.
 
Calon sekolah/institusi hendaklahboleh mengambil penyata keputusan ujian MUET mereka dari sekolah/institusi masing-masing, manakala calon persendirian individu dari Jabatan Pendidikan Negeri.
===Kehilangan Penyata Keputusan===
Calon yang hilang penyata keputusan boleh memohon kepada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mendapatkan penyata keputusan yang disahkan. Permohonan ini hendaklah disertai surat sumpah dan maklumat tentang calon, seperti nama penuh, tahun dan bulan ujian diambil, nama pusat ujian, dan angka giliran . Bayaran khas sebanyak RM10.00 dikenakan. Bayaran hendaklah dibuat atas nama Ketua Eksekutif, Majlis Peperiksaan Malaysia.
 
== Rujukan ==
* [http://mpm.edu.my/MUET.html Laman MUET di Majlis Peperiksaan Malaysia]
 
[[Kategori:Peperiksaan di Malaysia]]