Strawberi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Langdonym (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Langdonym (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 25:
Buah strawberi disebutkan dalam kesusasteraan Rom kuno mengenai penggunaan perubatannya. Orang-orang Perancis bermula mengambil strawberi dari hutan ke kebun mereka untuk menanam pada abad ke-14. Charles V, raja Perancis dari 1364 hingga [[1380]] mempunyai 1200 pokok strawberi di kebun dirajanya. Pada awal abad ke-15, biarawan Eropah Barat menggunakan strawberi liar di dalam manuskrip yang terang mereka. [[Strawberi]] itu dijumpai di lukisan [[Itali]], Flemish dan Jerman. Keseluruhan tumbuhan [[strawberi]] digunakan untuk mengubati penyakit depresif.
 
Menjelang abad ke-16, rujukan untuk penanaman strawberi menjadi lebih lazim. Orang ramai mula menggunakan buah ini kerana khasiat perubatan yang ada padanya dan ahli botani mula menamakan spesiesnya yang berbeza-beza. Di [[England]], permintaan untuk penanaman strawberi secara lazim telah meningkat pada pertengahan abad ke-16.
 
Kombinasi strawberi dan krim mula dicipta oleh Thomas Wolsey di Istana Raja [[Henry VIII dari England|Henry VIII]]. Arahan untuk penanaman dan tuaian strawberi telah muncul secara bertulis pada tahun 1578. Menjelang akhir abad ke-16, tiga spesies Eropah telah dinamakan: F: vesca, F. moschata dan F. viridis.