Usahawan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Kembali kesuntingan akhir oleh PM Poon
Baris 47:
Oleh demikian, seseorang usahawan perlu mempunyai dua kumpulan sifat, yakni satu kumpulan yang semula jadi, dan lagi satu yang dapat diperolehi. Dengan kata lain, sebahagian daripada sifat-sifat usahawan perlu dimiliki sewaktu dilahir dan sebahagian lagi harus diperolehi. Sesiapa yang tidak mempunyai kedua-dua ciri tersebut sewaktu dilahir tidak dapat menjadi usahawan ataupun tidak mungkin berjaya sebagai usahawan, dan sesiapa yang mempunyai kedua-dua ciri ini tetapi malas memperolehi ketujuh-tujuh sifat yang lain juga tidak akan berjaya sebagai usahawan.
 
SAYA BERMINAT INGIN MENJADI USAHAWAN YANG BERJAYA TETAPI PERKARA APA YANG HARUS SAYA LAKUKAN UNTUK MENJADI SEORANG USAHAWAN ITU .SAYA JUGA MEMINTA TIP-TIP UNTUK MENJADI SESEORANG YANG KAYA DAN BERHARTA.
==Penentukur kecenderungan keusahawanan==
John Burch memberikan [[penentukur]] untuk menentukan kecenderungan seseorang kepada keusahawanan. [[Matriks]]nya adalah seperti di bawah.
 
Pada hujung nyah keusahawanan adalah [[buruh]] sedangkan pada hujung keusahawanan adalah usahawan pereka yang bukan sahaja mengeksplotasikan gagasan tetapi juga merekakannya. Antara kedua-dua keterlaluan terdapat jenis-jenis pekerjaaan yang lain, menurut kecenderungan yang dipertunjukkan.
 
Jika ''kesemua unsur'' sikap seseorang adalah disebelah kanan skala, namum mereka mempunyai kemungkinan yang besar untuk menjadi usahawan, akan tetapi sekiranya terdapat mana-mana satu unsur yang berada pada kiri skala, kemungkinan ini akan terjejas.
[[Imej:entrepreneur.jpg|frames|center|600px]]
 
==Rujukan==