Quidditch Through the Ages: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syfuel (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Syfuel (bincang | sumb.)
Baris 22:
Di dalam dunia sihir Harry Potter, buku ''Qudditch Through the Ages'' telah ditulis oleh Kennilworthy Whisp, seorang pakar dalam dunia sukan Qudditch.
 
Buku ini menjejaki semula sejarah permainan Quidditch, dan juga permainan zaman yang lebih awal yang melibatkan penyapu terbang. Mengikut kata [[Puan Pince]], salinan buku ini yang berada di perpustakaan di Hogwarts sering "''pawed about, dribbled on, and generally maltreated''" ("berpindah tangan, digolek-golekkan, dan umumnya tidak dijaga dengan betul") yang mana Profesor [[Albus Dumbledore]] menyanjung tinggi buku ini. Harry Potter sendiri amat menyukai buku ini. Walau bagaimanapun, buku ini telah dirampas oleh Profesor [[Severus Snape]] ketika Harry membawa buku ini keluar dengan alasan buku perpustakaan tidak dibenarkan di bawa keluar. Walau bagaimanapun, undang-undang itu dipertikaikan kerana dikatakan tidak terdapat undang-undang seperti berkenaan di Hogwarts.{{HP1}} Buku ini telah mucul di dalam siri Harry Potter berbahasa Melayu di bawah nama '''Quidditch Merentas Zaman'''.
 
Walaupun buku itu dikatakan mendahului buku ''[[Harry Potter dengan Batu Hikmat]]'', iaitu sekitar tahun 1991, terdapat beberapa anakronisme seperti komen terhadap permainan Qudditch yang hanya berlaku sekitar tahu 1994.