Slurpee: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azraai1511 (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Slurpee"
 
(Tiada perbezaan)

Semakan semasa pada 00:41, 14 Januari 2022

Slurpee merupakan jenama ekslusif minuman berkarbonat beku 7-Eleven sejak tahun 1966.

Slurpee "Brain Freeze" Coca-Cola.

Sejarah sunting

Omar Knedlik mencipta mesin untuk membuat minuman sejuk beku pada akhir 1950-an. Idea untuk minuman ais slush datang apabila mesin air soda Knedlik rosak, memaksanya untuk meletakkan sodanya di dalam peti sejuk supaya kekal sejuk, yang menyebabkan ia menjadi slush. Hasilnya popular di kalangan pelanggan, yang memberinya idea untuk membuat mesin untuk membantu membuat "slush" daripada minuman berkarbonat. Apabila ia menjadi popular, Knedlik mengupah seorang artis bernama Ruth E. Taylor untuk mencipta nama dan logo untuk ciptaannya. Beliau mencipta nama Icee dan mereka bentuk logo asal, yang masih digunakan hari ini. Prototaip awal untuk mesin menggunakan unit penghawa dingin kereta. [1]

Selepas percubaan mesin Icee yang berjaya di 100 kedai, [2] 7-Eleven membuat perjanjian pelesenan dengan The Icee Company untuk menjual produk tersebut di bawah syarat-syarat tertentu pada tahun 1965. Antara syaratnya ialah 7-Eleven hendaklah menggunakan nama yang berbeza untuk produk itu, dan syarikat itu dibenarkan menjual produk itu hanya di lokasi 7-Eleven di Amerika Syarikat sahaja. 7-Eleven mula menjual air tersebut pada tahun 1966 dan dikenali sebagai "Slurpee" (untuk bunyi yang dibuat apabila meminumnya). Istilah ini dicipta oleh Bob Stanford, pengarah agensi iklan 7-Eleven.


Penggunaan seluruh dunia sunting

Orang Kanada membeli purata 30 juta minuman Slurpee setiap tahun. Manitoba telah dinobatkan sebagai Ibu Kota Slurpee Dunia untuk tahun kedua puluh berturut-turut pada 2019. Kedai 7-Eleven di seluruh Winnipeg menjual purata 188,833 minuman Slurpee setiap bulan. Selebihnya Kanada menjual purata 179,700 sebulan, yang menjadikan Winnipeggers peneraju dunia jualan Slurpee. Tidak seperti rakan sejawat mereka di Amerika, Slurpees Kanada tidak mengandungi ekstrak yucca yang memberikan konsistensi yang luas kepada Slurpees AS yang terkenal. [3] 6.6 juta minuman Slurpee dijual di Australia setiap tahun.

Rujukan sunting

  1. ^ "7-Eleven Slurpee". Slurpee.com. Dicapai pada 2012-03-05.
  2. ^ Liles, Allen. Oh Thank Heaven! The story of the Southland Corporation, 1977, p. 182
  3. ^ "Slurpee, Only at 7-Eleven - Slurpee Facts and 7-Eleven Fun". Slurpee.com. Dicapai pada 2012-03-05.