Taman Negara Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
| iucn_category = II
| image = TamanNegara SungeiTembeling.jpg
| caption = Pemandangan Sungai Tembeling dari pandangan atas CanopyLaluan WalkwayKanopi
| locator_x =
| locator_y =
Baris 19:
| visitation_num =
| visitation_year =
| governing_body = [[KementerianJabatan SumberPerlindungan AsliHidupan Liar dan AlamTaman SekitarNegara]]
}}
 
'''Taman Negara Malaysia''' dibuka pada [[1938]]/[[1939]] sebagai [[Taman Negara King George V]]. Ia kemudian dinamakan sebagai Taman Negara selepas kemerdekaan. Keluasan kawasan Taman Negara ialah 4,343 km².
'''Taman Negara Malaysia''' terletak di sempadan negeri-negeri [[Pahang|Pahang Darul Makmur]], [[Terengganu|Terengganu Darul Iman]] dan [[Kelantan|Kelantan Darul Naim]] dan meliputi kawasan hutan hujan seluas 4343 kilometer persegi dan berusia 130 juta tahun. [[Gunung Tahan]], iaitu gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia juga terletak di Taman Negara. Taman Negara ini dijaga oleh [[Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara]] (PERHILITAN).
 
Taman Negara terletak di antara sempadan 3 negeri iaitu [[Pahang]], [[Terengganu]], dan [[Kelantan]], yang mana masing-masing memiliki kawasan milik sendiri. Enakmen Taman Negara (Pahang) No.2 pada 1939 dibuat untuk [[Pahang]], Enakmen Taman Negara (Kelantan) No.14 pada 1938 untuk [[Kelantan]], dan Enakmen Taman Negara (Terengganu) No.6 pada 1939 untuk [[Pahang]]. Semua enakmen memiliki persamaan kandungan.
Taman Negara boleh dijelajahi melalui - [[Kuala Tahan]], [[Sungai Relau]] (berhampiran pekan Merapoh), [[Kuala Koh]] dan [[Kuala Pertang]]. Taman Negara mempunyai banyak kawasan makanan untuk haiwan misalnya di [[Jenut Belau]] dan merupakan tempat kediaman kebanyakan hidupan liar yang semakin pupus, termasuk [[harimau]], [[tenuk]], [[gajah]], [[rusa]], [[babi hutan]], [[pelandok]], [[seladang]] dan lain-lain lagi. Nama asal Tanam Negara sebelum merdeka adalah [[Taman Negara King George V]].
 
Taman Negara Pahang merupakan yang terbesar dengan keluasan 2,477 km², diikuti oleh Taman Negara Kelantan seluas 1,043 km², dan Taman Negara Terengganu seluas 853 km².
Pelancong ke Taman Negara juga boleh memilih untuk menyertai aktiviti memancing terutamanya di [[Lata Berkoh]] dan [[Sungai Kenyam]]. Terdapat 300 spesies [[ikan]] terutamanya dari keluarga kap seperti [[ikan kelisa]], [[ikan kelah]], dan lain-lain lagi banyak terdapat di sungai-sungai di Taman Negara. Pelancong juga boleh menyewa bot untuk aktiviti memancing dan sukan [[air]].
 
Taman ini menjadi sebuah destinasi eko-pelancongan terkenal di Malaysia. Terdapat banyak daya tarikan dari segi geologikal dan biologikal di taman ini. [[Gunung Tahan]] merupakan titik tertinggi di Semenanjung Malaysia terletak di Taman Negara, pendaki boleh menggunakan [[Kuala Tahan]] atau [[Merapoh]] sebagai titik permulaan ekspedisi pendakian itu. Taman Negara mempunyai banyak haiwan mamalia yang jarang ditemui dan semakin pupus seperti [[harimau]], [[tenuk]], [[gajah]], [[rusa]], [[babi hutan]], [[pelanduk]], dan [[seladang]]. [[Sungai Tahan]] menjadi kawasan habitat kepada [[Ikan Kelah]], sejenis ikan pertandingan.
Selain memancing di di [[Lata Berkoh]] dan [[Sungai Kenyam]], para pelawat juga boleh memilih untuk memancing di [[Sungai Tahan]] yang mempunyai air terjun setinggi 152 [[meter]] dari [[Kuala Teku]] di kaki [[Gunung Tahan]].
 
Daya tarikan lain boleh ditemui di [[Kuala Tahan]] (tempat utama Taman Negara di Pahang) termasuk laluan kanopi, [[Gua Telinga]], dan [[Lata Berkoh]]. Pengunjung dapat menikmati keindahan hutan hujan tropika, kicauan burung, ataupun merentas hutan (contoh: Tenor Rintis) dan pemandangan sungai ketika melalui [[Sungai Tahan]].
== Aktiviti yang sesuai di sini ==
* Pengunjung boleh menikmati keindahan hutan waktu malam sambil mengintai pelbagai [[fauna]], terutama [[burung]], [[kucing]] dan [[babi hutan]] yang sebenarnya sentiasa berkeliaran berhampiran anda.
* Mendaki [[Bukit Teresik]] setinggi 334 meter dari paras laut atau menjengah kehidupan dan menghidu bau alam dalam [[Gua Telinga]].
* Berjalan atas [[Laluan Kanopi]] yang terbentang panjang. Dari atas kanopi terpanjang di dunia ini, pokok-pokok besar dalam hutan kelihatan sayup.
* Menyusuri [[Sungai Tembeling]] yang kaya dengan cerita sejarahnya. Berdebar campur seronok menongkah arus deras ketika melalui tujuh jeram (antaranya Jeram Dedari, Nusa, Katak, Panjang dan Abai).
* Singgah di Dedari iaitu tempat tinggal masyarakat [[orang asli]] kaum [[Bateq]]. Pengunjung boleh belajar cara menghidupkan api cara mereka; pengetahuan paling berguna jika berkhemah.
* Menyusuri [[Sungai Tahan]] dengan mandi manda di Lubuk Simpon atau di Air Terjun [[Lata Berkoh]].
* Melawat Pusat Santuari ikan kelah. Anda boleh memberi ikan makan dan mandi bersama ikan liar yang mahal ini.
 
Semua pengunjung mesti mendapatkan kebenaran/permit daripada [[Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara]] sebelum menjejakkan kaki ke Taman Negara. Terdapat banyak hostel dan hotel di taman ini.
== Rainforest Resort ==
[[Rainforest Resort]] dipunyai oleh Datuk Wan Abu Bakar Wan Mohamad, anak jati [[Ulu Tembeling]]. Beliau bijak mengadun landskap resort ini yang baru mencecah dua tahun. Resort dihias indah dengan beraneka jenis tumbuhan; secara tidak langsung turut menarik kedatangan beraneka jenis burung yang menceriakan suasana pagi di resort di tebing Sungai Tembeling ini.
 
Pelancong ke Taman Negara juga boleh memilih untuk menyertai aktiviti memancing terutamanya di [[Lata Berkoh]] dan [[Sungai Kenyam]]. Terdapat 300 spesies [[ikan]] terutamanya dari keluarga kap seperti [[ikan kelisa]], [[ikan kelah]], dan lain-lain lagi banyak terdapat di sungai-sungai di Taman Negara. Pelancong juga boleh menyewa bot untuk aktiviti memancing dan sukan [[air]].
Dari dalam bilik, pengunjung berpeluang melihat pelbagai spesies burung yang tampak jinak berkicau riang.Kanak-kanak kota pasti lucu melihat aksi [[tupai]] yang melompat lincah dari dahan ke dahan.
 
== Cara ke sana ==
* [[Keretapi Tanah Melayu Berhad]] (KTMB) menyediakan perkhidmatan dari [[Kuala Lumpur]] ke [[Kuala Tembeling]]
* Menaiki bas ekspres dari [[Puduraya]], [[Kuala Lumpur]] ke [[Jerantut]] dan kemudian mengambil teksi untuk ke [[Kuala Tembeling]].
* Dari jeti, pelancong perlu menaiki bot selama tiga jam untuk sampai ke [[Kuala Tahan]].
* Jika berkereta, anda boleh menggunakan laluan ke [[Taman Negara]] yang mengambil masa kira-kira lima jam perjalanan dari ibu kota.
 
==Lihat juga==
Baris 54 ⟶ 40:
* [[Gunung Tahan]] titik tertinggi di Semenanjung Malaysia.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.wildlife.gov.my Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara]
 
[[Kategori:Taman Negara di Malaysia|T]]