Gentian optik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 27:
*[[Rintangan eletrik|Rintangan eletrik (''electrical resistance'')]] tinggi, dengan itu selamat digunakan berhampiran peralatan voltage tinggi atau antara potensi pengebumi yang berlain (''different earth potentials'')
*Ringan
*Isyarat kurangyang kuasalemah
 
{{terjemahan}}
 
 
== Kelemahan gentian optik berbanding wayar ==
* kos tinggi
* Memerlukan pemancar dan penerima yang lebih mahal.
* Lebih sukar dan mahal berbanding wayar
* Pada kuasa optik tinggi, ia cenderung kepada "fiber fuse" di mana cahaya yang terlalu banyak bertembung dengan kecacatan gentian akan memusnahkan beberapa meter gentian sesaat [http://catless.ncl.ac.uk/Risks/12.44.html][http://ol.osa.org/abstract.cfm?id=72607][http://www.photonics.com/spectra/tech/XQ/ASP/techid.1576/QX/read.htm][http://www.furukawa.co.jp/review/fr024/fr24_04.pdf] . Peranti perlindungan "fius gentian" pada pemancar mampu memutuskan litar untuk mengelakkan kerosakan, jika keadaan melampau dianggap boleh berlaku.
* Tidak mampu membawa kuasa eletrik untuk memberi kuasa kepada peranti terminal. Bagaimanapun, trend komunikasis kini menghilangkan kepentingan ini: kemudahan telefon bimbit dan [[pembantu peribadi digital|pembantu peribadi digital (''personal digital assistant PDA)'']]; bateri sokongan yang disekalikan dengan peranti komunikasi; ketiadaan minat bagi gabungan kabel logam-gentian; dan peningkatan sistem perantaraan berasaskan gentian).
*Sukar diperbaiki dalam keadaan darurat seperti perang, bencana alam, dan lain-lain, dengan itu menyukarkan lagi perhubungan ketika ia amat diperlukan.
 
Baris 44 ⟶ 41:
== Sejarah ==
 
Tesis PhD [[Charles Kao]] pada tahun 1966 menganggarkan bahawa gentian kaca memerlukan [[attenuasi]] kurang daripada 20 [[Desibel#Optik|dB]] per kilometer bagi menjadikannya berguna untuk perhubungan jarak jauh. Gentian optik berguna yang pertama telah direka pada tahun [[1970]] oleh para penyelidik Maurer, Keck, Schultz dan Zimar yang bekerja di bawah syarikat pembuat kaca Amerika [[Corning Glass Works]]. Mereka menghasilkan gentian yang mempunyai attenuasi optik per kilometer sebanyak 17 dB, dengan mendopkan kaca silika dengan titanium.
 
[[Telefon kabel merentasi lautan Atlantik]] yang diperbuat daripada gentian optik yang pertama adalah TAT-8, yang mula beroperasi pada tahun 1988.