Prakambrium: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Late Precambrian Noonday Formation.jpg|thumb|Salah satu pembentukan masa Prakambria]]
 
'''Prakambria''' adalahialah nama tidak rasmi untuk supereon yang terdiri daripada [[eonEon geologi|eon-eon]] pada [[skala waktumasa geologi]] yang terjadiwujud sebelum eon [[Fanerozoik]] kini. Tempohnya bermula dari pembentukan [[Bumi]] pada sekitar 45004,500 juta tahun yang lalu hingga [[evolusi]] [[haiwan]] makroskop bercangkerang keras, yang menandakan bermulanyapermulaan zaman [[Kambria]], [[kala (geologi)|kala]] pertama dariuntuk [[era (geologi)|era]] pertama (Paleozoik) eon Fanerozoik, sekitar 542 juta tahun yang lalu. Umumnya,Ia Prakambriadinamai dianggapsempena terdirinama dariRom eonuntuk [[HadeanCymru]], /[[ArkeanWales]], dan- [[ProterozoikumCambria]] yang batuan dari zaman itu dikaji buat pertama kali.
 
Prakambria bukannnya era dan oleh itu, dikenali hanya sebagai "Prakambria" <ref>[http://ap.google.com/article/ALeqM5i_Cp37U0zkleHDqu4WsGnZlky_BgD8VQLHB80 5th-Grader Finds Mistake at Smithsonian]</ref>
== Bacaan ==
 
== Bacaan ==
* Bleeker, W. [2004]. "Toward a "natural" Precambrian time scale", in Felix M. Gradstein, James G. Ogg, and Alan G. Smith: A Geologic Time Scale 2004. Cambridge University Press. ISBN 0-521-78673-8.
* James Monroe and Reed Wicander, The Changing Earth, 2nd ed, (Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1997)