Spencer Perceval: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 47:
Tidak berupaya memujuk Canning dan sekutu-sekutu Canning menyertainya, pentadbiran Perceval terkenal khususnya kerana tidak merangkumi kebanyakan negarawan yang penting pada zaman itu. Beliau terpaksa bertindak sebagai Canselor sendiri selepas menerima enam penolakan untuk jawatan tersebut. Kerajaannya kekadangnya menghadapi keadaan yang susah payah dalam [[Dewan Rakyat British|Dewan Rakyat]], dengan usul-usul yang genting tentang kedua-dua dasar luar negeri dan ekonomi ditewaskan. Walaupun demikian, Perceval tidak berganjak dan masih menentang sebarang reformasi sistem pengundian.
 
PercevalTambahan foundlagi, himself having to copePerceval withjuga theterpaksa finalmenghadapi descentkemerosotan ofkesihatan [[George III of thedari United Kingdom|KingRaja George III]], intoakibat madnesspenyakit gila. ThoughWalaupun Percevalbeliau fearedberasa thatrisau thebahawa [[George IV of thedari United Kingdom|PrincePemangku RegentRaja]] wouldakan dismissmenyingkirkan his governmentkerajaannya, theputera Princeitu abandonedmelepaskan thesokongannya kepada [[BritishParti Whig Party|WhigsBritish]] anddan confirmedmengesahkan Perceval indalam officejawatannya. LaterPercubaan-percubaan attemptskemudian byoleh theputera Princeitu tountuk enticememujuk othersorang-orang tolain joinsupaya themenyertai MinistryKementerian werePerceval unsuccessfultidak berhasil. Perceval pursued themengejar [[PeninsularPerang WarSemenanjung]] doggedlydengan andgigih alwaysdan defendedselalu itmempertahankannya againstterhadap thosemereka whoyang prophesiedmeramalkan defeatkekalahan.
 
===Tahun-tahun akhir dan pembunuhan===
[[Image:Assassination of Spencer Perceval.jpg|thumb|right|300px|Lukisan yang menggambarkan pembunuhan Perceval. Perceval terbaringberbaring di atas tanah manakala pembunuhnya, John Bellingham, sedang menyerahkan diri kepada para pegawai (jauh kanan).]]
 
Undang-undang ''Orders-in-Council'' untuk menentang [[perdagangan abdi]] yang dimulakan oleh Perceval pada tahun [[1807]] menjadi tidak popular menjelang musim sejuk [[1811]], dengan rusuhan-rusuhan [[Luddite]] tercetus. Perceval terpaksa mengadakan penyiasatan yang didesak oleh Dewan Rakyat.
 
Pada [[11 Mei]] [[1812]], dalam perjalanannya untuk menyertai siasatanpenyiasatan tersebut, Perceval ditembak pada jantungnya di lobi Dewan Rakyat oleh [[John Bellingham]], seorang yang tidak waras fikirannya. Bellingham menyalahkan cadangan Perceval yang sambil lewa atas ketakstabilan keadaan kewangannyakewangan dirinya. Perceval meninggal dunia dengan hampir serta merta selepas berkata, "Aku dibunuh,." dan Bellingham menyerahkan diri kepada para pegawai. Bellinghandan selepas didapati bersalah, dandia [[Hukuman gantung|dihukum gantung]] seminggu kemudian.<ref>[http://www.bbc.co.uk/history/british/pm_and_pol_tl.shtml Prime Ministers and Politics Timeline], ''BBC History''</ref>. Adalah seringnya disalah anggap bahawa kematian di [[Istana Westminster]] adalah [[Larangan kematian#Di United Kingdom|haram]] tetapi sebenarnya, hanya kematian di Dewan Pertuanan diharamkan, sebagaimana diasaskan oleh kes ini.
 
Mayat Perceval dikekalkan di [[10 Downing Street]] selama lima hari sebelum dikebumikan di Gereja St Luke yang terletak di [[Charlton, Greenwich|Charlton]], [[London]] tenggara.