Badan Amal Kebajikan Isteri Selangor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Badan Amal Kebajikan Isteri Selangor''' ringkasnya Balkis merupakan sebuah persatuan berdaftar dengan Akta Pertubuhan bagi menjaga kebajikan isteri-isteri wakil rakyat negeri...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Badan Amal Kebajikan Isteri Selangor''' ringkasnya [[(Balkis]]) merupakan sebuah persatuan berdaftar dengan [[AktaJabatan Pendaftaran Pertubuhan]] Malaysia bagi menjaga kebajikan isteri-isteri [[wakil rakyat]] negeri [[Selangor ]].
 
Balkis ditubuhkan dengan mengambil contoh perlembagaan, aktiviti dan sumber kewangan badan yang hampir serupa iaitu [[BaktiBadan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri]] (Bakti) dan [[Puspanita]].
 
== Pembubaran Balkis ==
Setelah kerajaan negeri Selangor dari parti [[Barisan Nasional]] tewas pada 8 Mac 2008 dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008]] , bekas Yang Dipertua Badan Amal Kebajikan Isteri Selangor (Balkis) Datin Seri [[ZahrahZaharah Kechik]] berasa tidak lagi selamat dan relevan untuk meneruskan aktiviti Balkis. Sungguhpun suami beliau , Datuk Seri Dr [[Mohamad Khir Toyo]] menang dalam DUN [[Pasir Panjang]], [[Selangor]] tetapi tentulah pengerusi Balkis akan bertukar tangan.
 
Antara tindakan beliau dan AJK Balkis ialah :
* membubarkan Balkis.
* memindahkan dana badan amal ini kepada akaun [[Bakti]], sebuah lagi badan amal yang serupa tetapi di peringkat pusat.
 
== Bantahan Menteri Besar baru ==
Pada 26 April 2008, [[Menteri Besar Selangor]] Tan Sri [[Abdul Khalid Ibrahim]] meminta pembubaran Balkis segera ditarik balik kerana ia didakwa dilakukan tanpa perbincangan dengan beberapa pihak dan anggota badan amal itu.
 
Tindakan Datin Seri [[ZahrahZaharah Kechik]] dianggap pecah amanah dan dilakukan tanpa mengikut lunas undang-undang.<ref>[http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=14129&Itemid=28 Pemindahan wang Balkis ke dalam akaun Bakti tidak sah], HarakahDaily.</ref>
 
Sebaliknya pada 27 April 2008, Datin Seri [[ZahrahZaharah Kechik]] menjelaskan bahawa pembubaran Balkis mengikut perlembagaan selepas mesyuarat agung khas diadakan pada 11 Mac 2008. Ketika itu Menteri Besar baru belum dilantik dan masih dalam tempoh peralihan dan kerajaan sementara. Isteri Benteri Besar baru masih belum dilantik menjadi Yang Dipertua Balkis.
 
== Laporan BPR ==
Pada 2 Mei 2008 Ketua Penerangan PKR Selangor [[Mohd Nasharudin Abdul Aziz]] dan anggota Majlis Tertinggi PKR [[Badrul Hisham Shaharin]] dan 20 ahli PKR yang lain membuat laporan kepada BPR di Shah Alam , Selangor. Laporan 15 muka diserahkan kepada Pegawai BPR Selangor Mohd Anuar Ismail.<ref>[http://www.bernama.com.my/bernama/v3/bm/news.php?id=330415 PKR Selangor Buat Laporan BPR Terhadap Bekas YDP Balkis], Bernama.</ref>
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Badan kebajikan]]
[[Kategori:Selangor]]