Turning Red: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Elvinda (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 50:
'''''Turning Red''''' ialah Filem [[animasi komputer]] [[Fantasi|komedi fantasi]] Amerika 2022 <!--JANGAN tambah Kanada. Walaupun filem itu ditetapkan di Kanada, ia telah dibangunkan dan diterbitkan oleh studio Amerika.--> yang diterbitkan oleh [[Pixar Animation Studios]] dan diedarkan oleh [[Walt Disney Studios]]. Filem ini diarahkan oleh [[Domee Shi]] (dalam penampilan sulung arahannya), ditulis oleh Shi dan Julia Cho, dan diterbitkan oleh Lindsey Collins. Filem ini dibintangi oleh suara Rosalie Chiang, [[Sandra Oh]], Ava Morse, Hyein Park, [[Maitreyi Ramakrishnan]], Orion Lee, Wai Ching Ho, Tristan Allerick Chen, dan James Hong.
 
Filem ini berlatar di [[Toronto]], Ontario, pada tahun 2002, ''Turning Red'' mengikuti Meilin "Mei" Lee, seorang pelajar ChineseCina-CanadianKanada yang berumur 13 tahun, disebabkan oleh [[kutukan]] turun temurun, Mei berubah menjadi [[panda merah]] gergasi apabila dia meluahkan emosi yang kuat. Diilhamkan oleh pengalaman Shi yang membesar di Toronto, filem itu mula dibangunkan pada 2018 selepas dia menyiarkannya kepada Pixar pada Oktober 2017. Ia merupakan filem Pixar pertama yang diarahkan oleh seorang wanita dan yang kedua menampilkan watak utama Asia selepas ''[[Up (filem 2009)|Up]]'' (2009).
 
Tayangan perdana ''Turning Red'' berlangsung di London di Everyman Borough Yards pada 21 Februari 2022, dan di Toronto di [[Toronto International Film Festival|TIFF]] pada 8 Mac. Filem ini mengadakan tayangan perdana dunia di Teater El Capitan di Los Angeles pada 1 Mac, dan telah dikeluarkan pada perkhidmatan penstriman [[Disney+]] pada 11 Mac, bersama-sama dengan terhad serentak di teater tertentu. Filem ini dikeluarkan secara teater di kebanyakan negara tanpa Disney+, mencatatkan kutipan sebanyak $13.4 juta di seluruh dunia, dan menerima pujian kritikal.