Perakuan hak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Perisytiharan hak''' (bahasa Inggeris: ''Bill of Rights'') ialah senarai hak yang dianggap penting dan perlu bagi sekumpulan manusia. Tujuannya adalah untuk melindungi hak tersebut daripada pelanggaran oleh kerajaan dan orang lain. Istilah "perisytiharan hak" berasal dari [[Britain]], dan merujuk kepada fakta bahawa [[Perisytiharan Hak Inggeris]] sebenarnya merupakan [[rang undang-undang]], iaitu cadangan undang-undang, yang diluluskan oleh [[Parlimen]] pada tahun [[1689]]. Oleh itu, ia sebenarnya hanya merupakan rang undang-undang hak istimewa sementara. Supaya dapat berkesan, perisytiharan hak memerlukan penguatkuasaan dan sokongan yang wajar.
 
Perisytiharan hak yang telah berakar berumbi merupakan sebuah suratcara undang-undang yang wujud secara berasingan di luar [[bidang kuasa]] [[badan perundangan]] sesebuah negara. Bagi banyak kerajaan berperlembagaan, sebuah perisytiharan hak yang diiktiraf oleh kerajaan pada dasarnya memiliki lebih banyak kuasa, berbanding dengan kuasa badan perundangan. Sebaliknya, sebuah perisytiharan hak yang tidak berakar berumbi boleh dilemahkan oleh akta-akta kemudian yang diluluskan oleh badan perundangan dan ia tidak memerlukan kebenaran melalui [[Pilihan raya|undi suka ramai]] untuk mengubahnya. Oleh sebab ia boleh diubah, sebuah perisytiharan hak yang tidak berakar berumbi merupakan pertahanan yang lemah terhadap sebuah badan perundangan yang korup atau zalim.
 
Perisytiharan hak statutori yang telah berakar berumbi wujud sebagai sebuah akta berasingan yang diluluskan oleh badan perundangan. Oleh itu, ia boleh diubah atau dimansuhkan oleh badan yang menciptanya. Oleh itu, ia tidak sebegitu tetap seperti perisytiharan hak perlembagaan. Perisytiharan hak perlembagaan tidak boleh diubah kecuali melalui pilihan raya.
A statutory unentrenched bill of rights exists as a separate act that is passed by a legislative body. As such it can be amended or repealed by the body that created it. It is therefore not as permanent as a constitutional bill of rights. A constitutional bill of rights cannot be changed except with the approval of that country's voting public.
 
Dalam bidang-bidang kuasa yang lain, takrif hak boleh bersifat statutori. Dengan kata yang lain, ia boleh dimansuhkan sebagaimana dengan undang-undang yang lain, dan tidak semestinya lebih penting daripada undang-undang yang lain. Tidak semua bidang kuasa menguatkuasakan perlindungan hak yang tersenarai dalam perisytiharan hak.
In other jurisdictions, the definition of rights may be statutory. In other words, it may be repealed just like any other law, and does not necessarily have greater weight than other laws. Not every jurisdiction enforces the protection of the rights articulated in its bill of rights.
 
[[Australia]] ialah satu-satunya negara Barat yang tidak mempunyai perisytiharan hak berperlembagaan atau perundangan, walalupun perdebatan tentang penciptaanya sedang berlangsung di banyak negerinya.ref>{{cite web|url=http://www.amnesty.org.au/home/spotlights/bill_of_rights_-_act_now_for_australia|title=Amnesty International Australia Bill of Rights - Act now for Australia|publisher=Amnesty International Australia|accessdate=2007-11-07}}</ref>
Australia is the only Western country without a constitutional or legislative bill of rights, although debate for the creation of such a bill is ongoing in many states.[1]
 
== Lihat juga==
Baris 13:
*[[Undang-undang Hak Asasi Amerika Syarikat]]
*[[Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat]] (1948)
 
==Rujukan==
<references/>
 
[[Kategori:Hak-hak asasi]]