Bahagian Serian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
"perbetulkan kandungan".
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
"Tambah kandungan".
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Serian''' ialah sebuah [[bandar]] [[pekan]] berkeluasa kira-kira sekitar, (2,039.9 kilometer persegi) yang dipisahkan pada 11 April 2015 dari [[Bahagian di Sarawak|Bahagian]] [[Bahagian Samarahan|Samarahan]], [[Sarawak|Sarawak,]] [[Malaysia]]. Ia terletak kira-kira 40 batu (64 km) dari [[Kuching]]. Dan terdapat dua [[daerah]] kecil di dalam Bahagian Serian iaitu pekan [[Siburan]] dan pekan [[Tebedu]].
 
Diisytiharkan secara rasmi sebagai bahagian ke-12 di Sarawak oleh [[Ketua Menteri Sarawak]], '''[[Darjah kebesaran Melayu|Tan Sri Datuk Amar Patinggi]] [[Adenan Satem|Hj Adenan bin Hj Satem]]''' pada 11 April 2015<ref>[http://www.theborneopost.com/2015/04/12/serian-diisytihar-bahagian-baharu Serian diisytihar bahagian baharu]</ref><ref>[http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/sarawak/serian-diisytihar-sebagai-bahagian-ke-12-di-sarawak-1.80260 Serian diisytihar sebagai bahagian ke-12 di Sarawak]</ref>.
 
Pekan ini terkenal dengan duriannya, yang popular dipercayai sebagai yang terbaik di Sarawak. Ini telah mendorong Majlis Daerah Serian untuk mendirikan sebuah [[Monumen Alaf Baru|monumen]] gergasi kepada "raja buah-buahan" ini betul-betul di tengah-tengah dataran pasar. Bagaimanapun, monumen lain seperti [[patung]] harimau dan kerbau kelihatan tidak bertempat kerana tiada harimau atau kerbau di daerah ini. Pekan ini mempunyai hubungan yang baik dengan kawasan pedalamannya yang kaya melalui jalan darat dan air dan oleh itu seseorang boleh menemui pelbagai jenis hasil hutan yang terdapat di pasaran hasil hutan tetapi akhir-akhir ini, kebanyakan hasil ini dibawa masuk dari [[Kalimantan]], [[Indonesia]] kerana harganya lebih murah . [[Penduduk]] daerah (bancian tahun 2010) ialah 90,763. Kira-kira 65% penduduk adalah [[Suku Bidayuh|Bidayuh]]. Kumpulan etnik utama lain ialah [[Iban]], [[Orang Cina Malaysia|Cina]], dan [[Melayu]].
 
== Pautan luar ==