Tasik Pedu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: id:Danau Pedu
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tasik Pedu''' atau dulunya dikenali sebagai [[Kolam Air Pedu]] merupakan saliran bagi [[Sungai Pedu]] yang disalurkan oleh kerajaan untuk menampung bekalan air bersih kepada penduduk negeri [[Kedah]]. Air [[Sungai Pedu]] mengalir dari [[Bukit Pakir Terbang]] (ketinggian 574 m dari aras laut). Sungai Pedu bertemu dengan Sungai Padang Terap. Bukit-bukit di hulu [[Sungai Pedu]] merupakan kawasan sempadan negara Thailand.
'''Tasik Pedu''' terletak lebih kurang 90 km dari Alor Setar,[[Kedah]] dalam daerah [[Padang Terap]]. Tasik Pedu menawarkan beberapa aktiviti [[air]] menarik kepada para pelancong seperti memancing, jet ski dan menaiki bot. Di sini juga terdapat beberapa tempat penginapan yang sesuai bagi pencipta alam sekitar untuk meneroka ke alam semulajadi, mengelilingi [[hutan tropika]], [[flora]] dan [[fauna]].
 
==Aktiviti riadah==
 
'''Tasik Pedu''' terletak lebih kurang 90 km dari [[Alor Setar]], [[Kedah]]. Ia terletak di dalam daerah [[Padang Terap]]. Tasik Pedu menawarkan beberapa aktiviti [[air]] menarikbagi kepadamenarik paraperhatian pelancong seperti memancing, jet ski, dan menaiki bot. Di sini juga terdapat beberapa tempat penginapan yang sesuai bagi pencipta alam sekitar untuk meneroka ke alam semulajadisemula jadi, mengelilingi [[hutan tropika]], [[flora]] dan [[fauna]].
{{Malaysia}}
 
[[Kategori:Tasik di Malaysia]]