Stortinget: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tikar aurum (bincang | sumb.)
k Storting dipindahkan ke Stortinget: Storting nama dalam bahasa Inggeris sedangkan dalam bahasa asal ialah Stortinget
Tikar aurum (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Stortinget2.jpg|thumb|250px|right|Bangunan Storting tempat bersidangnya parlimen.]]
 
'''Stortinget''', (Inggeris: ''Storting'') atau dalam Bahasa Melayu '''Dewan Perundangan Agung''' ialah parlimen negara [[Norway]] yang bersidang di [[Oslo]]. Jumlah anggotanya ialah seramai 169; 150 daripadanya dipilih mewakili wilayah-wilayah di Norway. Baki 19 ahli yang lain adalah sebagai tambahan bagi mnyeimbangkanmengimbangi pengaruh setiap parti yang diwakili di parlimen. Dalam tradisi Norway, ahli-ahli dewan ini tidak duduk mengikut parti atau kumpulan parti, sebaliknya duduk bersama-sama perwakilan dari wilayah yang sama.
 
Dewan ini sebenarnya adalah [[ekadewan]]. Tetapi bagi urusan-urusan tertentu anggota-anggotanya dibahagikan kepada dua: ''Lagtinget'' sebagai dewan atasan dan ''Odelstinget'' sebagai dewan rendah. Pembahagian ini akan dimansuhkan pada tahun [[2009]] apabila parlimen yang baru mula bersidang. Penggal perkhidmatan parlimen biasanya tidak lebih daripada empat tahun.
 
Persidangan parlimen ini dipengerusikan oleh seorang presiden. Jawatan itu kini dipegang oleh Thorbjørn Jagland dari ''[[Parti Pekerja (Norway)|Arbeiderpartiet]]'' (Ap).
 
Dewan ini mempunyai tugas menggubal undang-undang, menentukan belanjawan kerajaan dan mengawas tindakan-tindakan pihak eksekutif.
Baris 11:
 
==Sejarah==
Dewan ini dalam keadaannya sekarang ditubuhkan sejak [[17 Mei]] [[1814]] apabila Perlembagaan Norway disahkan di [[Eidsvoll]] dan terus wujud sewaktu Kesatuan dengan Sweden yang berakhir pada tahun [[1905]]. Pada tahun [[1884]] sistem berparlimen digunapakai sepenuhnya yang memaksa kerajaan bergantung kepada kehendak majoriti ahli-ahli dewan.
 
Pada awal sejarah penubuhannya, parlimen dikuasai oleh puak liberal. Tetapi, selepas [[Perang Dunia Kedua]] golongan ini terpaksa melepaskan dominasi mereka kepada ahli-ahli demokratik sosial yang diterajui oleh Parti Pekerja (Ap).