Sungai Lembing: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[['''Sungai Lembing]]''' terletak berhampiran dengan [[Kuantan]] di negeri [[Pahang]] Darul Makmur. Jaraknya dari [[Kuantan]] kira-kira 60 km. Sungai ini merupakan cawangan kepada [[Sungai Pahang]] yang lebar itu. Kampung yang popular di sini ialah [[Kampung Kenau]] ditepi [[Sungai Kenau]]. Kawasan ini dikelilingi kawasan berbukit-bukit dengan [[Gunung Tapis]] ( 1512 m) di Utara dan [[Gunung Serudom]] ( 1055 m) di Selatannya. Kehijauan hutan amat terasa di sini.
== Lokasi ==
[[Sungai Lembing]] terletak berhampiran dengan [[Kuantan]] di negeri [[Pahang]] Darul Makmur. Jaraknya dari [[Kuantan]] kira-kira 60 km. Sungai ini merupakan cawangan kepada [[Sungai Pahang]] yang lebar itu. Kampung yang popular di sini ialah [[Kampung Kenau]] ditepi [[Sungai Kenau]]. Kawasan ini dikelilingi kawasan berbukit-bukit dengan [[Gunung Tapis]] ( 1512 m) di Utara dan [[Gunung Serudom]] ( 1055 m) di Selatannya. Kehijauan hutan amat terasa di sini.
 
== Sejarah ringkas ==
1920 - 1950 [[Sungai Lembing]] menjadi pengeluar [[bijih timah]] utama negeri [[Pahang]] Darul Makmur. Malah terdapat perkampungan Inggeris di Lembah Sungai Kelau bagaikan [[el Dorado]] yang popular itu.
 
==Muzium Sungai Lembing ==
 
* 2001 mula dibuka kepada pengunjung . Luas muzium ini 2.235 hektar.
 
* 1906- 1986 Perlombongan bijih timah Sungai Lembinfg dijalankan oleh Pahang Consolidated Company Limited (PCCL) .
 
* 1911 Bangunan ini asalnya sebuah banglo pengurus [[Eropah]] yang duduk di sini . Muzium ini menghadap [[Sungai Kelau]]. Senibinanya bercirikan [[senibina kolonial]] . Asalnya hanya beratapkan daun nipah dan menggunakan kukit-kulit kayu .
 
* 1941-1945 pernah digunakan sebagai maskas [[tentera Jepun]].
Baris 20:
* Pelombong ketika itu terpaksa menggunakan topi keselamatan, [[lampu kabaid]] dan lampu berkuasa bateri sahaja. Keberanian bekerja dalam terowong amat penting. Keselamatan menjadi perkara kedua.
 
== Terowong Bawahbawah Tanahtanah ==
Terowong bawah tanah atau `pekang’'pekang' dikorek secara manual tanpa menggunakan bahan letupan. Sebelum kerja melombong dijalankan, ahli-ahli kaji bumi terlebih dulu mengkaji kedudukan longgokan bijih timah. Kajian dilakukan secara berterusan bagi memastikan aktiviti perlombongan akan terus beroperasi.
 
Terowong terdalam adalah lombong Myah. Lombong ini terletak 700 meter ke bawah dasar bumi manakala lombong Taibeto pula mencecah 500 meter ke dasar bumi. Jarak di antara setiap tingkat adalah lebih kurang 30 meter.
Baris 28:
 
Keseluruhan terowong sepanjang lapan kilometer meliputi kawasan bijih seluas 1,600 hektar itu dianggap luar biasa dan mengungkap pelbagai cerita termasuk ramai yang meninggal dunia ketika membina terowong dan mencari gali bijih.
==Bank ==
* Maybank , No. 2, Jln Besar, 26200 Sungai Lembing, Pahang
== Pejabat Pos ==
* Pos Malaysia Bhd , Pejabat Pos, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
 
==Kilang SawitEkonomi ==
BanyakSelain kelapakemudahan sawitasas, di kawasan Sungai Lembing menggantikanterdapat tanaman getah. Hargaladang [[sawit]] semakinyang menggantikan kukuhtanaman [[getah]].
* Soon Seng Palm Oil Mill Sdn Bhd , Jln Sungai Lembing Km 13, Kampung Kolek, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Soon Seng Palm Oil Mill Sdn Bhd , Jln Sungai Lembing Batu 19 1/2, 26200 Sungai Lembing, Pahang
== Ladang sawit ==
* Mentiga Plantation Sdn Bhd , No. 1, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
 
Mentiga Corporation Berhad di senaraikan di papan utama Bursa Sahan Kuala Lumpur (BSKL) kini Bursa Malaysia pada 6 Januari 1992 ditubuhkan pada 23 December 1970 dengan nama Mentega Forest Products Sdn. Bhd.
 
[[Kategori: Pahang Darul Makmur]]
Pada 1 Ogos 1972 ia ditukar nama kepada Mentiga Forest Produck Sdn. Bhd sebelum dikenali dengan nama Mentiga Corporation Sdn Bhd pada 8 June 1990
 
Mentiga Corporation Berhad dipengerusi oleh Dato’ Seri Adnan Yaakub itu lumpuh dan tidak beroperasi malah kerajaan negeri terpaksa menanggung gaji kakitanganya dengan menggunakan sumber lain.
 
Pemegang saham terbesar Mentiga Corporation Berhad ialah Lembaga Kemajuan Negeri Pahang (LKNP) (40 peratus) manakala TAB Holding Bhd dan MacMillan Jardine Ltd of Canada masing-masing (30 peratus)
 
Mentiga Corporation Berhad tidak sepatutnya mengalami kerugian memandangkan ia mendapat konsesi kawasan pembalakan kecuali terdapat kelemahan dan penyelewengan dalam pengurusanya.
 
Mentiga Corporation Berhad telah diberi tempoh 14 hari untuk menjawab surat tunjuk sebab mengapa ia tidak patut disenaraikan di Bursa Malaysia.
 
== kilang Papan ==
* Syarikat Kilang Papan Wan Abdullah , Jln Sungai Lembing Batu 21, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Sungei Charu Sawmill (1968) & Co , Jln Sungai Lembing, Kampung Padang, 25200 Kuantan, Pahang
* Syarikat Kilang Papan Sg Charu Sdn Bhd , Jln Sungai Lembing Batu 10, 25200 Kuantan, Pahang
 
==Perniagaan ==
* Pharmaniaga Logistics Sdn Bhd , JKR1703, Pusat Kesihatan, Jln Kuantan-sungai Lembing, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Mohd Fauzi Busu , 220A, Kampung Seberang, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Harta Selaras Sdn Bhd , 01A, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Syarikat Hup Heng , No. 14, Bangunan Kedai, Str South Main, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Nilai Cergas (M) Sdn Bhd , A12, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Ho Yok Fun , No. 3, Str North Canton, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Fong Yee Pow , Str South Canton, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Ho Kit Yau , No. 26, Str North Main, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Chop Sin Cheong , No. 15, Str North Canton, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* Pos Malaysia Bhd , Pejabat Pos, Kampung Tengah, 26200 Sungai Lembing, Pahang
* GITN Sdn Bhd , Kampung Jeram Batang, 26200 Sungai Lembing, Pahang