Peluru berpandu Skybolt ALBM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PipepBot (bincang | sumb.)
k bot Mengubah: de:AGM-48 Skybolt
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Peluru berpandu Douglas '''GAM-87A''' ''Skybolt'' merupakan [[peluru berpandu balistik]] lancar di udara (ALBM) yang dimajukan pada penghujung tahun 1950an. Ia bertujuan untuk memberikan penempatan "lebih selamat"untuk pasukan peluru berpandu [[USAF]], pada pasukan pengebomnya dan bukannya pada [[simpanan peluru berpandu]] kekal. Beberapa siri ujian yang berakhir dengan kegagalan mengakibatkan pembatalannya, memuskilkan pihak [[United Kingdom|British]] yang baru sahaja menyertai program ini.
 
Pada tahun 1958 beberapa kontraktor [[Amerika Syarikat]] membuktikan bahawa peluru berpandu balistik yang besar boleh dilancarkan daripada pesawat pengebom strategik pada atitude tinggi. Dengan menggunakan sistem [[navigasipandu arah angkasa]] untuk pembetulan dalam penerbangan pada pelantar [[kendalian [[pemanduan inert|pemanduan inert "inertial guidance"]], serupa dengan sistem [[SLBM]] kepunyaan [[angkatan laut Amerika Syarikat]], mencapai ketepatan yang setanding dengan sistem peluru berpandu darat sedia ada.
 
USAF berminat, dan mengeluarkan tawaran untuk memajukan sistem tersebut pada tahun 1959. [[Douglas Aircraft]] mendapat kontrak utama pada May, dan kemudiannya subkontrak kepada (sistem panduan)[[Northrop]], (tujahan) [[Aerojet General]], dan pesawat kemasukan semula) [[General Electric]]. Pada awalnya dikenali sebagai WS-138A, pada tahun 1960 projek tersebut diberi nama GAM-87 Skybolt.