Syed Ahmad Syed Mahmud Shahabuddin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
k Syed Ahmad Bin Syed Mahmud Shahabuddin dipindahkan ke Syed Ahmad bin Syed Mahmud Shahabuddin: Bukankah "bin" harus huruh kecil?
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Penggabungan rencana
Baris 12:
| death_date =
| death_place =
| office = [[Menteri Besar Kedah]] ke-4
| term_start = [[1967]]
| term_end = [[1978]]
Baris 34:
}}
 
T.Y.T Tun Dato' Seri Utama '''Syed Ahmad''' telah dilahirkan pada [[4 Mei]] [[1925]] di [[Kulim]], [[Kedah]]. Syed Ahmad merupakan anak ketiga daripada lima adik beradik. Beliau mendapat pendidikan awal di [[Sekolah Melayu Kulim]] dari tahun [[1932]] hingga tahun [[1935]]. Syed Ahmad dankemudian meneruskanmelanjutkan pengajianpelajarannya di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]], [[Alor SetarStar]] hinggasehingga beliau lulus peperiksaan [[Senior Cambridge]] pada tahun [[1947]].
 
Beliau memulakan kerjaya sebagai Pegawai Kerajaan di Pejabat Perbendaharaan Negeri, Alor Setar dari tahun 1947 hingga tahun 1955 dan pada masa yang sama membabitkan diri dalam kegiatan SABERKAS dan [[Kesatuan Melayu Negeri Kedah]] (KMNK) yang berpusat di Alor Setar.
 
Apabila [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu]] (UMNO) ditubuhkan pada tahun 1946, Tun Syed Ahmad menyertai parti politik dan menjadi ahli UMNO di Cawangan Alor Setar, Kedah. Mulai tahun 1951 hingga tahun 1954 beliau dilantik menjadi Penolong Setiausaha UMNO Negeri dan seterusnya dilantik sebagai Setiausaha UMNO hingga tahun 1967.
 
<!--Pengerusi Jawatankuasa Perunding UMNO Negeri dan Barisan Nasional Kedah (1967-1978), Ahli Majlis Tertinggi UMNO (1968-1978) dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perunding UMNO Negeri dan Barisan Nasional Kedah (1978-1984).-->
 
Semasa pembabitannya dalam politik, beberapa jawatan telah disandang beliau di antaranya ialah Ahli Dewan Undangan Persekutuan dari tahun 1955 hingga tahun 1959 dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah dari tahun 1958 hingga tahun 1967. Pada tanggal 14 Disember 1967, beliau telah dilantik sebagai Menteri Besar Kedah yang keempat menggantikan Dato' Syed Omar Shahabuddin yang telah kembali ke Rahmatullah pada 7 Disember 1967. Jawatan Menteri Besar Kedah telah disandang oleh beliau sehingga tahun 1978. Sebagai Menteri Besar, beliau juga menyandang jawatan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Ketua Barisan Nasional Negeri dan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO [[Malaysia]].
Baris 47 ⟶ 49:
 
Demi menghargai sumbangan dan jasa bakti yang telah dicurahkan, beliau dianugerahi pingat dan darjah kebesaran antaranya [[Seri Maharaja Mangku Negara|S.M.N.]], [[Seri Setia Mahkota|S.S.M.]], [[Panglima Setia Mahkota|P.S.M.]], D.U.N.M. , S.P.M.S., S.P.M.K., S.P.M.T., S.S.D.K., D.P., P.N.B.S., P.G.D.K., [[Johan Mangku Negara|J.M.N.]] dan J.P
 
Syed Ahmad berkahwin dengan Toh Puan Sharifah Haniffah binti Syed Alwi pada tahun 1950 dan telah dikurniakan enam orang anak. Toh Puan meninggal dunia pada 5 Julai 1993 di [[Kuala Lumpur]]. Pada tahun 1960, Syed Ahmad berkahwin dengan Toh Puan Datuk Seri Datin Seri Utama Marfuza bte Sheikh Mohd Osman dan mereka dikurniakan dengan empat orang anak.
 
Beliau meninggal dunia akibat sakit tua pada usia beliau 83 tahun pada [[7 Julai]] [[2008]] dan disemadikan di Makam Pahlawan Melaka di [[Masjid Al-Azim]], [[Bukit Palah]], [[Melaka]].
Baris 55 ⟶ 59:
penyandang kemudian=[[Syed Nahar Bin Tun Syed Sheh Shahabuddin|Dato' Seri Syed Nahar Bin Tun Syed Sheh Shahabuddin]]}}
 
[[Kategori: Ahli politik Malaysia]]
[[Kategori:Arab-Malaysia]]
[[Kategori: Kelahiran Kedah]]
[[Kategori: Muslim]]