Gila: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Emrrans (bincang | sumb.)
k + kat
Kekacang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Gila''' atauialah jugasatu dikenaligejala atau sebagaitanda ''kurang siuman'' yang merujuk kepada keadaanmanusia seseorangdi yangmana mereka tidak mampu membuat pertimbangan seperti orang biasa. TerdapatGila beberapajuga keadaanterdapat didalam manapelbagai seseorangbentuk, itusama dianggapada giladalam bentuk kekerasan fizikal atau secara mental. Penyakit ''schizophrenia'', iaitumenyebabkan daripadahalusinasi, peringkatberfikir ringandan sepertibercakap gila-giladengan bahasatidak teratur (''random'') sehinggadan gilamengalami sepenuhnyadelusi.
 
Kegilaan, ialah tanda seseorang itu obses. Terma ini digunakan pada orang yang terlalu meminati sesuatu objek atau perbuatan.
Pada masa kini, perkataan gila kurang digunakan kerana dianggap mempunyai konotasi negetif dan digantikan dengan perkataan kurang siuman, cacat pemikiran, lemah pemikiran (bagi gila-gila bahasa) dan sebagainya.
 
Pada masa kini, perkataan gila kurang digunakan kerana dianggap mempunyai konotasi negetifnegatif dan digantikan dengan perkataan kurang siuman, cacat pemikiran, lemah pemikiran (bagi gila-gila bahasa) dan sebagainya.
 
Kategori gila dalam istilah orang-orang Melayu adalah:-