Botswana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Synthebot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: az:Botsvana
Putih (bincang | sumb.)
Mencipta tajuk ekonomi
Baris 52:
|}
 
'''Botswana''', atau secara rasminya '''Republik Botswana''' ([[bahasa Tswana]]: ''Lefatshe la Botswana''), merupakan negara yang tidak berpantai di [[bahagian selatan Afrika]]. Dahulunya dikenali sebagai naungan [[United Kingdom|British]] [[Bechuanaland]], Botswana menggunakan nama barunya setelah [[kemerdekaan|merdeka]] dan menyertai [[Negara-negara Komanwel]] pada [[30 September]] [[1966]]. Botswana berjiran dengan [[Republik Afrika Selatan]] pada bahagian selatan dan tenggara, [[Namibia]] pada bahagian timur, [[Zambia]] pada bahagian utara, dan [[Zimbabwe]] pada bahagian timur laut.

== Ekonomi Botswana amat rapat diikat dengan ekonomi Afrika Selatan serta didominasi oleh industri [[perlombongan]] (terutamanya [[intan]]), penternakan [[lembu]], dan [[pelancongan]]. ==
Ekonomi Botswana amat rapat diikat dengan ekonomi Afrika Selatan serta didominasi oleh industri [[perlombongan]] (terutamanya [[intan]]), penternakan [[lembu]], dan [[pelancongan]]. Botswana ada tertinggi KDNK per kapita di Afrika dan terrendah kemiskinan di Afrika. Menurut Heritage Foundation Botswana juga ada kebebasan ekonomi tertinggi di Afrika. Bahkan Botswana kaya berbanding Afrika, ialah masih miskin berbanding dunia.