Partai Sosialis Indonesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''PartiPartai Sosialis Indonesia''' ('''PSI''') ialah sebuah bekas [[parti politik]] di [[Indonesia]] yang berhaluan kiri dan menyokong [[Sosialisme]].
 
 
==Sejarah==
PartiPartai Sosialis Indonesia (PSI) dibentuk oleh [[Sutan Syahrir]] pada [[12 Februari]] [[1948]] selepas meninggalkan [[Parti Sosialis (Indonesia)|Parti Sosialis]] (PS) kerana berselisih dengan [[Amir Sjarifuddin]]. Parti Sosialis merupakan suatu gabungan antara dua buah parti sosialis, iaitu Parti Sosialis yang diketuai Amir Sjarifuddin, dan Parti Rakyat Sosialis (PARAS) yang diasaskan oleh Sutan Syahrir; dengan kata yang lain, Parti Rakyat Sosialis telah diserap ke dalam Parti Sosialis.
 
PSI berdasarkan faham sosialis bersandar pada ajaran [[Karl Marx|Marx]]-[[Friedrich Engels|Engels]] menuju masyarakat sosialis yang berdasarkan kerakyatan. PSI menentang [[kediktatoran proletariat]] yang diamalkan di [[Kesatuan Soviet]] dan negara-negara sosialis yang lain. [[Sosialisme kerakyatan]] yang dimaksudkan oleh PSI adalah sosialisme yang menjunjung tinggi [[perikemanusiaan]], dengan mengakui dan menjunjung persamaan setiap manusia.
Baris 25 ⟶ 24:
 
[[Kategori:Parti politik Indonesia]]
[[en:Socialist Party of Indonesia]]
 
[[fr:Parti socialiste indonésien]]
[[id:Partai Sosialis Indonesia]]
[[ja:インドネシア社会党]]